TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Miliardy na tramwaje w Polsce
RZECZPOSPOLITA - Opublikowano: 18.05.2015 09:54:53 9 komentarzy
Miliardy na tramwaje w Polsce

 Dotacje z UE pomogą odnowić tabor i torowiska. Wykonawcy czekają w blokach startowych - pisze Rzeczpospolita.Zwiększenie unijnego dofinansowania na rozbudowę linii tramwajowych w Polsce będzie się wpisywać w rozwój tego środka transportu, który stał się zauważalny po wprowadzeniu na tory tramwajów niskopodłogowych. ? Ten rynek ma bardzo duży potencjał rozwoju, bo sieci wciąż wymagają sporych inwestycji ? twierdzi Karol Wach z branżowej firmy analitycznej JMK Analizy Rynku Transportowego.

Największe nakłady przewidują duże miasta. Według grupy Tines działającej w sektorze infrastruktury szynowej w Poznaniu trwają konsultacje społeczne dotyczące budowy linii tramwajowej łączącej centrum z Naramowicami. Inwestycja ma być warta ok. 300 mln zł, władze miasta nie wykluczają rozbudowy także innych linii.

W Łodzi najważniejszym zadaniem ma być dokończenie trasy W-Z oraz budowa czterokilometrowej trasy na Olechów, a następnie modernizacja Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego. Ta ostatnia ma kosztować 650 mln zł. Przybędzie także nowych składów tramwajowych: do końca roku na łódzkie ulice wyjadą 22, a na 45 kolejnych miasto ogłosi przetarg.

Na Śląsku tory tramwajowe na południu miasta modernizowały niedawno Katowice. Trwa dyskusja dotycząca przedłużenia linii do dzielnic Ligota i Piotrowice. Dużym beneficjentem unijnych dotacji będzie także Sosnowiec, który ma otrzymać na rozbudowę tramwaju blisko ćwierć miliarda złotych.

Szybciej i ciszej

Tines podkreśla, że choć dzisiejsze tramwaje są dużo bardziej nowoczesne, ciche, szybsze i wygodniejsze, to największe zmiany nastąpiły przy budowie torowisk. ? Stosujemy nowoczesne nawierzchnie, podobne do tych w metrze, co skutecznie obniża hałas oraz wibracje powodowane przez przejeżdżające składy ? mówi Bogusława Kruk, kierownik działu technicznego w Tines.

Na razie branża czeka na pieniądze z nowej perspektywy UE. Jak podaje specjalistyczny serwis InfoTram, pierwszy kwartał 2015 r. był kontynuacją dostaw pojazdów rozpoczętych w roku ubiegłym. Na rynek trafiło kilkanaście składów, wszystkie dostarczyła Pesa, niekwestionowany lider tego typu produkcji.

Z końcem roku dostawę 15 składów dla Olsztyna rozpocznie Solaris, który w tym segmencie transportu działa od niedawna. W grupie producentów znajduje się także poznańska firma Modertrans, dobrze znana z odnawiania składów. Sił w branży tramwajowej próbuje także Newag.

Krajowe firmy, które zapewne będą walczyć o nowe kontrakty w polskich miastach, biorą udział w rozwijaniu transportu szynowego także za granicą. Przykładem jest Solaris: firma z Bolechowa pod Poznaniem dostarczyła w latach 2013?2014 do Jeny pięć składów tramwaju o nazwie Tramino, a dostawa 18 sztuk dla Brunszwiku właśnie się kończy. Z kolei w marcu Solaris zdobył prestiżowy kontrakt na 41 tramwajów dla Lipska. Zamówił je przewoźnik Leipziger Verkehrsbetriebe, a pojazdy mają być przystosowane do nietypowego rozstawu torów o szerokości 1458 mm.

Polska ekspansja

O wygranej w przetargu decydowała nie tylko cena: ? Zaważyły tu przede wszystkim innowacyjne rozwiązania techniczne. Ważne okazały się także dobre referencje dla naszych tramwajów, które już jeżdżą w Jenie i Brunszwiku ? podkreślała Solange Olszewska, współwłaściciel Solarisa.

Więcej na ten temat w dzisiejszej Rzeczpospolitej.

WIĘCEJ
Sprawdź też:
  • bonzo z bydgoszczy – 18.05.2015

    W Polsce i tak wszystko wygra pesa no chyba ze akurat nie zmieści im się w hali to rzuca ochlap solarisowi albo mt

  • Krispolo – 19.05.2015

    Ten artykuł niestety podaje mało konkretów. O wspomnianych inwestycjach dawno wiadomo. Jeżeli to wszystkie propozycje, to rozwój tramwajów w Polsce wygląda bardzo kiepsko. Gdzie nowe sieci w miastach, które tramwajów nie mają?

  • Dżon – 19.05.2015

    Inwestycje cieszą, zobaczymy jak włodarze miast się do nich zabiorą, oby z głową.
    P.S. Foto Śląski Twist - super tramwaj.

  • Głos z Warszawy – 26.08.2015

    Pytanie tylko, czy te gigantyczne inwestycje są celowe.

    Warszawa wydała na tramwaje miliardy złotych, a nadal jest to najwolniejszy (tak podają oficjalne dane urzędu miasta), najbardziej zawodny i najbardziej uciązliwy dla otoczenia (hałas i drgania) środek transportu w mieście.

    Okazało się, że nawet na wydzielonych torowiskach, tramwaje utykają w gigantycznych korkach (np. Al. Jerozolimskie, Rondo Babka) i to bez udziału samochodów - tramwaje stoją w osobnych korkach tramwajowych, czekając po 10 minut, żeby móc w ogóle wjechać na przystanek.

    Wbrew nachalnej propagandzie władz i lobby tramwajowego, stało się zupełnie jasne, że zdolność przewozowa tramwajów została mocno przeszacowana. A Warszawa ma naprawdę optymalne warunki dla tramwajów - ponad 95% linii biegnie po torowiskach całkowicie wydzielonych z jezdni. Tymczasem korek samochodowo-autobusowy przesuwa się znacznie szybciej niż korek tramwajowy.

    Natomiast wzrost liczby pasażerów nie jest bynajmniej spowodowany atrakcyjnością transportu szynowego, lecz polityką Zarządu Transportu Miejskiego, który siłą przesadza mieszkańców do tramwajów, odbierając im alternatywę w postaci autobusów. Prezydent miasta ujęła to w typowy dla siebie bezpośredni sposób: nie po to budujemy linie tramwajowe, żeby ludzie nadal jeździli autobusami.

  • MG – 27.09.2015

    No i super, wyklad piekny, tylko zalozenia falszywe. Gdyby tylko usprawnic swiatla, problem zniknie bez sladu. Ale niestety, pan Galas przeciez na to nie pozwoli!

  • Zgrzytek – 06.12.2015

    @MG:
    Myślę, że zdecydowanie przeceniasz wpływ pana Galasa na problemy warszawskich tramwajów. Hałas generowany przez tramwaje z pewnością nie jest spowodowany światłami. Podobnie ograniczenia prędkości. Tramwaje nie jadą Mostem Poniatowskiego 20 km/h z powodu inżyniera Galasa. I to nie inżynier Galas jest winny temu, że tramwaje przejeżdżają przez skrzyżowanie z prędkością 10 km/h. Nie jest również winą pana Galasa, że tramwaje muszą pokonywać skrzyżowania na zmianę "najpierw kolega potem ja", ponieważ nie wolno im się mijać na zwrotnicach (tramwajowe zwrotnice, jako jedyne w branży szynowej, potrafią się podobno przełożyć pod przejeżdżającym składem, doprowadzając do wykolejenia lub zderzenia czołowego!). To również nie inżynier Galas odpowiada za to, że świerzo wyremontowane/zbudowane torowiska są w tak opłakanym stanie, że tramwaje muszą zwalniać do 10 km/h aby się nie wykoleić (np. Bemowo).
    A to tylko wierzchołek góry lodowej kompromitujących problemów warszawskich tramwajów.

  • Neusandezer – 05.05.2016

    Kiedy tramwaje w moim city ? Pesy, solarisy czy nevalo ?

  • MN – 18.10.2016

    To co napisano o tramwajach w Warszawie jest ciekawe i niepokojące, pytanie tylko w jakim stopniu odzwierciedla rzeczywiste problemy komunikacji tramwajowej w stolicy.

  • KACPER2004 – 19.12.2016

    A Polskie miasta wolą stawiać tabor na używany np.z Niemiec , a na początek proponuję zakup używanego taboru dla Polskich miast Propozycja: Bydgoszcz z Mannheimu i Ludwigshafen 17x Duewag GT8ZR Bauart OEG 1x Rastatt GT8ZR 4x Duewag GT8N 12x Duewag MGT6D 64x Duewag 6MGT 2x Duewag GT8ZR 8x Duewag GT8 7x Duewag GT6 3x Duewag GB6 5x Duewag 8MGT 1x Duewag GT12 Częstochowa z Sarajewa 16x Lohner E Elbląg z Wurzburga 7x Duewag GT8 1x Duewag GT6 Gdańsk z Amsterdamu 20x BN 11G 25x BN 12G 5x 10G 12x 9G 15x S1/S2 Gorzów Wielkopolski z Berlina 114x Tatra KT4DM Grudziądz z Mechelen 168x BN PCC GOP z Ploeszti 25x Tatra KT4D Kraków z Sztokholmu 12x Duewag GT8 Łódz z Aradu 9X DUEWAG M8S 1X DUEWAG GB6 6X DUEWAG GT8ZR 21X DUEWAG GT8 22X DUEWAG GT6 9X DUEWAG GT6ZR 4X LOHNER GT6 OLSZTYN Z PRAGI 58X SKODA 14T POZNAŃ Z BRNA 4X TATRA RT6N1 SZCZECIN Z BRUKSELI 61X BN PCC 7900 TORUŃ Z OSIJKA 8X DUEWAG GT6 WARSZAWA Z WIEDNIA 97X SGP E1 WROCŁAW Z PARYŻA 17X TFS

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.