TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Łódź z symulatorem tramwajowym 805Na
InfoTram.pl - Opublikowano: 10.10.2018 10:48:17
Łódź z symulatorem tramwajowym 805Na

Przyszli motorniczowie mogą ćwiczyć jazdę tramwajem w symulatorze. W Łodzi gotowy jest już symulator tramwaju Konstal 805 Na, a wkrótce powstanie symulator tramwaju Pesa Swing.

Przyszli motorniczowie mogą ćwiczyć jazdę tramwajem w symulatorze. W Łodzi gotowy jest już symulator tramwaju Konstal 805 Na, a wkrótce powstanie symulator tramwaju Pesa Swing.

Firma Polskie Symulatory, producent oprogramowania do symulatorów nauki jazdy, zamierza zrealizować umowę do końca roku. Opiewa ona na kwotę 397 000 zł netto.

Symulator nauki jazdy pozwala czuć się kursantowi, jak w prawdziwym tramwaju. Oprogramowanie uwzględnia różne pory dnia, różne pory roku, a także zmienną pogodę. Dzięki temu kursant może przetestować jazdę w nocy, podczas mgły, pod słońce, podczas ulewy czy silnych opadów śniegu. Symulowane może być również zjawisko "śliskiej szyny" wywołane mieszaniną błota i liści czy przejazd przez zalane torowisko.

- Do tej pory MPK - Łódź mogło szkolić prowadzących wyłącznie na żywym organizmie, czyli w mieście. Jednak podczas takiej jazdy nie byliśmy w stanie przećwiczyć wielu ekstremalnych sytuacji. Stąd pomysł by powstał symulator - wyjaśnia Zbigniew Papierski, prezes MPK - Łódź. - Dzięki niemu w ciągu kilkunastu godzin będzie można przetrenować postępowanie we wszystkich sytuacjach, jakie mogą się zdarzyć.

Oprogramowanie przewiduje wiele scenariuszy. Tylko przy włączaniu się do ruchu kursant ma okazję sprawdzić swoje umiejętności podczas wyjazdu z pętli tramwajowej z sygnalizacją świetlną i bez sygnalizacji, wyjeżdżanie zza innych pojazdów, wyjazd z zajezdni przy uwzględnieniu ruchu pieszego czy włączenie się do ruchu z drogi podporządkowanej. Sama jazda też nie jest monotonna, bo może się ona odbywać po odcinku jezdni, na której prowadzone są roboty drogowe czy może być to zjazd ze wzniesienia, przy którym droga hamowania się wydłuża.

- Kursanci poznają do czego służą poszczególne funkcje w tramwaju przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa. Nie mamy ryzyka, że podczas pierwszej jazdy po mieście doprowadzą do wypadku - podkreśla Maciej Górowski z firmy Polskie Symulatory.

Oprogramowanie uwzględnia tylko łódzkie ulice i skrzyżowania. Realnie odzwierciedlono przystanek Piotrkowska Centrum z dużym ruchem pieszych, pętlę Żabieniec z przejeżdżającym rowerzystą podczas wjazdu tramwaju na krańcówkę czy krańcówkę Olechów z samochodami jadącymi po al. Ofiar Terroryzmu 11 Września. Kursant musi też sobie poradzić z przejazdem przez skrzyżowania: Włókniarzy/Bandurskiego, Legionów/ Zachodnia, Piotrkowska/ Przybyszewskiego, Piłsudskiego/ Śmigłego – Rydza, Włókniarzy/ Limanowskiego czy przez rondo Lotników Lwowskich i układ drogowy przy dworcu Łódź Fabryczna.

- Wytypowaliśmy około dziesięciu skrzyżowań, które sprawiają największe trudności motorniczym - wyjaśnia Sławomir Worach, kierownik Działu Szkoleń i Zasobów Ludzkich w MPK - Łódź.

Symulacja uwzględnia też sytuacje, gdy przed tramwaj wjeżdża auto, które nie ustąpiło pierwszeństwa czy auto lub rowerzysta wyprzedzający z lewej strony. Scenariuszy związanych z pieszymi też nie brakuje. Przed tramwajem przechodzą osoby zamyślone, ze słuchawkami w uszach, a blisko skrajni znajdują się dzieci oraz osoby pod wpływem alkoholu.

- W symulatorze będą prowadzone szkolenia nie tylko nowych pracowników - zaznacza Zbigniew Papierski. - Planujemy cykliczne szkolenia wszystkich motorniczych. Docelowo chcemy by raz w roku każdy prowadzący mógł spędzić w symulatorze tu parę godzin, by sprawdzić jego zachowania w sytuacjach ekstremalnych. Będzie to służyło poprawie bezpieczeństwa jazdy.

Znaczną część z tych zdarzeń instruktor może sam włączać podczas szkolenia. Cały czas ma on nadzór nad tym, co dzieje się w symulatorze. Monitoring daje mu podgląd na kursanta, pulpit, szybę czołową oraz na fragment szyby prawej.

Co ważne, kursanci będą mogli przećwiczyć nie tylko jazdę po mieście, ale również postępowanie w przypadku awarii.

- Wspólnie z MPK - Łódź wytypowaliśmy prawdziwe usterki w wagonach. Te, z którymi motorniczowie najczęściej się spotykają - mówi Maciej Górowski z firmy Polskie Symulatory.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Łódź
symulator
motorniczy
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.