TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Kraków (nie) dla prywatnych tramwajów?
KRAKOW.PL InfoTram.pl - Opublikowano: 09.02.2018 17:28:20 13 komentarzy
Kraków (nie) dla prywatnych tramwajów? (foto: Jordan)

Retro Tram Cafe firmy Jordan Group nie może jeździć po Krakowie. Dlaczego MPK zdecydowało się na taki krok w stosunku do tej firmy i innych wynajmujących tramwaje? O tym dyskutowano na posiedzeniu Komisji Promocji i Turystyki.

Retro Tram Cafe firmy Jordan Group nie może jeździć po Krakowie. Dlaczego MPK zdecydowało się na taki krok w stosunku do tej firmy i innych wynajmujących tramwaje? O tym dyskutowano na posiedzeniu Komisji Promocji i Turystyki.

Jacek Legendziewicz właściciel firmy Jordan Group zgłosił się do radnych, aby wyjaśnić sprawę zablokowania prowadzenia przez niego działalności turystycznej. Chodzi o prowadzenie tzw. "Kawiarenki" w tramwaju, który jeździł po mieście jako atrakcja dla turystów. - Kawiarnia na szynach działała nieprzerwanie od 13 sierpnia 2007 do października 2017, czyli przeszło już 10 lat. Na początku października decyzją urzędników, została z dnia na dzień uznana za "nielegalną". Z nieznanych mi dotąd przyczyn, na ten moment nie mogę wykonywać działalności turystycznej – tłumaczył Jacek Legendziewicz.

Jak twierdzi właściciel Retro Tram Cafe, posiada wszelkie umowy i zezwolenia, a przedłużająca się sytuacja naraża go na bardzo duże koszty. Dodatkowo Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zrezygnowało także z wynajmu swojego taboru tramwajowego, który do niedawna był wykorzystywany w celach komercyjnych, jak np. śluby, czy inne imprezy.

Jak poinformował na posiedzeniu Komisji Rafał Świerczyński Prezes Zarządu MPK, utrzymanie taboru zabytkowego poprzez wynajem było praktykowane w ubiegłym roku, jednak od stycznia nie ma już takiej możliwości. Nałożyły się na to dwie kwestie. Kiedyś, by utrzymać stary tabor, potrzebne były dodatkowe fundusze, a on sam musiał być wykorzystywany, dlatego ten sposób był najlepszy. Jednak obecnie nie ma takiej potrzeby, tabor został w dużej mierze wymieniony, ponadto MPK samo prowadzi akcje turystyczne, tzw. linie turystyczne w okresie letnim. Dodatkowo jednym z ważniejszych powodów takiej decyzji, jak zaznaczył prezes, były skargi mieszkańców na wątpliwą atrakcyjność tego typu przejazdów, które prowadziły prywatne firmy. Wiele ze skarg odnosiło się do nieobyczajnych zachowań osób (turystów), które uczestniczyły w tego typu imprezach. - Patrząc na skutek ekonomiczny i finansowy nie chcemy, aby miasto ryzykowało swój wizerunek. Firmy zewnętrzne nie są w stanie utrzymać odpowiedniego poziomu turystyki w pojazdach – stwierdził Rafał Świerczyński.

Dodatkowo o opinię na ten temat został poproszony przedstawiciel ZIKiT-u, dyrektor Łukasz Franek, który stwierdził, iż udostępnianie infrastruktury torowej jest możliwe obecnie tylko przy współpracy z MPK. -Dla nas priorytetowe są regularne przewozy codzienne i zamawiane przez miasto akcje promocyjne i charytatywne. W godzinach szczytu komunikacja miejska całościowo zajmuje linie, nie ma możliwości ich użyczenia – stwierdził Franek.

Jednak przedstawiciele firm wynajmujących tramwaje i korzystający z torów zgodnie stwierdzili, iż zlecane przewozy odbywały się poza godzinami szczytu i najczęściej w weekendy, kiedy ruch na torach tramwajowych jest mniejszy. Zawsze godziny kursowania były uzgadniane z dyspozytorem MPK tak, aby nie zakłócały ruchu miejskiego.

Katarzyna Gądek, zastępca dyrektora Wydziału Promocji i Turystyki potwierdziła, że wpływają różne skargi, ale również należy przyznać, że promocja poprzez wykorzystanie taboru jest bardzo atrakcyjna dla turystów. I nie chciałaby, aby Miasto z tego pomysłu rezygnowało. – Bardzo chciałabym porozmawiać z władzami MPK i ZIKiT czy nie udałoby się wynegocjować z touroperatorami odpowiednich warunków, aby wyeliminować niekorzystne zachowania. W wielu miastach europejskich wykorzystuje się tramwaje. A jedyną możliwością jest ściślejsza współpraca wynajmujących z miastem i określenie szczegółowych warunków – dodała Katarzyna Gądek.

Problemy i konflikt pomiędzy przedsiębiorcami, którzy wynajmowali tramwaje bądź trasy a MPK, rozpoczął się od kolizji na zajezdni tramwajowej, którą spowodował motorniczy z firmy wynajmującej, a ucierpiał jeden z Bombardierów należących do MPK. Koszty naprawy były duże, a dodatkowo były problemy z ich uzyskaniem od ubezpieczyciela winowajcy. Prezes Świerczyński stwierdził, iż przychody z tego typu działalności, nie są w stanie pokryć kosztów finansowych i wizerunkowych. Prezes Świerczyński wymieniał wiele spośród listy zarzutów, jakie miał do prywatnych przedsiębiorców. M.in. stwierdził, iż firmy te nie są w stanie posiadać ubezpieczenia, które by pokrywało np. koszty kolizji z drogim tramwajem, a takich w Krakowie będziemy mieć coraz więcej. Koszt naprawy drobnych uszkodzeń przodu Krakowiaka, wraz z uszkodzeniem podłogi, to ok. 2 mln zł.

Jednak jak przyznali przedsiębiorcy, MPK decyduje się dalej na wynajem, ale autobusów, które nie są ekologiczne. - Zakaz komercyjnego wynajmu tego typu atrakcji dotyczy tylko tramwajów, autobusy, które są w ofercie MPK, mogą normalnie funkcjonować. Jest to tym bardziej niezrozumiałe, że jak wiadomo tramwaj w porównaniu do autobusu jest bardziej przyjaznym środowisku środkiem transportu – mówiła przedstawicielka Jordan Group.

Według Rafała Świerczyńskiego, mimo wszystko okazjonalny wynajem autobusów jest bezpieczniejszy niż wynajem tramwajów, których koszty eksploatacji i ewentualnych, awarii, wypadków są nieporównywalnie większe. – Jeśli nieodpowiednio kierowany lub użytkowany tramwaj wykolei się, może to grozić nie tylko szkodami samego pojazdu, ale również torów i trakcji, a co za tym idzie ogromnymi kosztami, a nawet wyłączeniem danej linii na kilka dni. To niewyobrażalna strata dla Miasta – stwierdził Świerczyński. Dodatkowo wspomniał, że tramwaje, które korzystają z tras – torów powinny być znacząco udoskonalone, chociażby wyposażone w radiotelefon, którym w razie wypadku lub innej sytuacji można się skontaktować z dyspozytornią. Jak sam stwierdził, te kwestie pojawiły się dopiero po incydencie w zajezdni. Wówczas stwierdzono, że należy znacząco zweryfikować zakres wynajmu oraz odpowiedzialność touroperatorów.

Zdanie prezesa poparł radny Adam Grelecki: - W całości się zgadzam z argumentami pana prezesa. To samo (czyli przejazdy turystyczne) może robić MPK. Można zorganizować przejazdy turystyczne czy przejazdy restauracyjne. Dopuszczanie jakichkolwiek firm prywatnych w działania turystyki tramwajowej jest bezsensowne. A wynajęcie powinno być tylko w trybie stacjonarnym bez możliwości poruszania się po mieście – powiedział radny.

Nieco innego zdania byli radni Włodzimierz Pietrus i Jerzy Popiel. Zgodnie stwierdzili, iż udział podmiotów prywatnych jest bardzo ważny i potrzebny. Jednak należy zmienić warunki wynajmu. – Moim zdaniem postawa Miasta jest dość monopolistyczna. Myślę, że przy sprecyzowaniu konkretnych warunków coś się zmieni, tak jak w przypadku meleksów – mówił Włodzimierz Pietrus.

Prowadzący posiedzenie komisji Jerzy Popiel zaproponował, aby wszystkie podmioty, których dotyczy ta sprawa, wraz z Wydziałem Promocji i Turystyki spotkały się i ustaliły dokładne warunki i kwestie wynajmu. – Myślę, że warto dojść do porozumienia i stworzyć takie precyzyjne zasady, możliwe, że nawet podnosząc ceny, tak aby ograniczyć grono wynajmujących, tylko do tych podmiotów, które będą godne zaufania i będą odpowiedzialnie podejmować się dzierżawy – podsumował Popiel.

Komisja ma nadzieję, że po 3 miesiącach patowej sytuacji uda się przywrócić tę atrakcję turystyczną.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Kraków
Jordan
zabytek
  • Kubaa – 09.02.2018

    I przepraszam, nadal ktoś chce udowodniać że Kraków wraz ze swoim MPK są normalni? Wystarczyłoby aby zarządzający torowiskiem, zawierając nową umowę zawarł w niej informacje o ubezpieczeniu OC (ciekawe jak to ustawodawca przewidział, nie wiem).Po drugie: "były problemy z ich uzyskaniem od ubezpieczyciela winowajcy." - fakt przykra sytuacja, ale jak widać MPK dostało zadośćuczynienie, a to że firma ubezpieczająca jest jaka jest to nawet każdy zwykły zjadacz chleba wie, że ta horda ubezpieczeniowców jest pazerna. Pozdrawiam.

  • mechanik – 09.02.2018

    @Kubaa Poza internetem istnieje realny świat, trochę bardziej skomplikowany niż kreskówki. Wypadałoby najpierw dorosnąć do tego poziomu, a potem dopiero komentować. Inaczej można przeczytać takie coś jak powyżej.

  • abc – 10.02.2018

    @mec

  • abc – 10.02.2018

    @mechanik - dlatego np. we Wrocławiu aż 2 niezależne podmioty regularnie jeżdżą zabytkowym taborem niezależnie od MPK i mają nawet osobną zajezdnię :DWeź się ogarnij, a nie takie bzdury piszesz, bo gadasz takie bzdury jak ci urzędnicy.

  • Kubaa – 10.02.2018

    @mechanik: pierwsze dorównaj do jakiekolwiek poziomu, bo tak jak napisałem robi się w cywilizowanym świecie...

  • XWJ22 – 10.02.2018

    Sprawa jest o wiele bardziej śmierdząca, niż się niektórym wydaje.

  • mechanik – 10.02.2018

    @Kubaa Dokładnie tak, jak napisał XWJ22. Ale gówniarstwa nie przekonasz, ono zawsze wie lepiej :D

  • Kubaa – 10.02.2018

    @mechanik: Posłuchaj mnie wredna gadzino, ja cię nie wyzywam i się odnoszę do ciebie z szacunkiem, jak się masz za gówniarstwo to jest to twoja sprawa. W rzeczywistym świecie, a nie jak to napisałeś w kreskówce którą tu próbujesz od dłuższego czasu robić, był był już u chirurga stomatologicznego za takie odzywki.

  • Sławomir Jaworski – 10.02.2018

    Głupie centusie!!!

  • mechanik – 11.02.2018

    @Kubaa O, przynajmniej wiadomo z kim ma się do czynienia :D Nie wiadomo czy śmiać się, czy płakać. Prawda wygląda tak: MPK nie pierze publicznie brudów, a dostępne są tylko szczątkowe i do tego mocno tendencyjne informacje. Pomawianie na takich podstawach przewoźnika, dorabianie ideologii do wcześniej obranej tezy, w dodatku z mocno widocznym nastawieniem i co gorsza "polotem" to najzwyklejsze gówniarstwo.Niestety jak widać niektórzy wyrobili w sobie mylne przeświadczenie, że sterowany hejt, jaki tutaj dawniej miał miejsce, to niekwestionowany standard.

  • Kubaa – 11.02.2018

    @mechanik: Nie można było tak od razu? Co nie zmienia faktu że MPK i UM Kraków powinni wydać oświadczenie wyjaśniające - jako spółki publiczne mają etyczny obowiązek wobec podatnika. Takim zabiegiem ucięliby wszystkie spekulacje.

  • advisor – 11.02.2018

    @KubaaCzłowieku, spójrz na siebie - nie znasz szczegółów, wiesz tyle, co i wszyscy, ale już najlepiej wiesz, kto jest tutaj winny, i do tego się rzucasz. Już straszenia nie skomentuję, bo pasuje tu powiedzenie "nie strasz, nie strasz, bo się...".Skoro zachowujesz się jak hejterki typu combino nie mając argumentów za swoje tezy to nie bądź zdziwiony, że dostałeś adekwatną odpowiedź. A sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana, niż twoje śmieszne wywody "bo gdzie indziej jest inaczej". Życie jest mniej oczywiste.

  • Kubaa – 11.02.2018

    advisor, ja na siebie patrzę codziennie w lustro, a wasze zachowanie jest jak typowych osób pamiętających poprzedni ustrój. Czyli z przydziału, ty bo się podobasz temu, a ty nie bo tamtemu.Ale jedno wam powiem, nie muszę się wypowiadać między takimi burakami... Przynajmniej na SSC można popisać z normalnymi ludźmi, a nie takimi... beznadziejami.

  • mechanik – 12.02.2018

    @Kubaa Można było ale zaciąłeś się na jednej myśli i efekt z góry można było przewidzieć.Co do SSC to nie osłabiaj, od czasu kiedy modem została osoba wyznająca jednego producenta, pacynka w jego rękach (efekt przedurnego PR) zostały przez niego dosłownie zarżnięte podobne tematy, wszystkie rozsądne osoby stamtąd się wyniosły. Teraz to się zmienia, ale co zniszczono to se ne vrati.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.