TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Katowice przygotowują się do budowy węzła Brynów
PAP InfoTram.pl - Opublikowano: 14.02.2018 20:24:27
Katowice przygotowują się do budowy węzła Brynów

Od piątku w rejonie obecnej pętli tramwajowej w dzielnicy Katowic – Brynowie rozpoczną się przygotowania do budowy węzła przesiadkowego. Jedna z dwóch największych powstających w mieście inwestycji tego typu ma być gotowa przed końcem 2019 r.

Od piątku w rejonie obecnej pętli tramwajowej w dzielnicy Katowic – Brynowie rozpoczną się przygotowania do budowy węzła przesiadkowego. Jedna z dwóch największych powstających w mieście inwestycji tego typu ma być gotowa przed końcem 2019 r.

Chodzi o jedno z czterech przedsięwzięć obecnego etapu budowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych. Zaplanowały je wspólnie samorząd Katowic oraz obsługująca komunikację tramwajową w regionie samorządowa spółka Tramwaje Śląskie.

Węzeł przesiadkowy Brynów ma obsługiwać południową część miasta – ruch napływający od strony m.in. Mikołowa.

Jak poinformował w środowym biuletynie katowicki magistrat, inwestycja obejmie: dwukondygnacyjny parking o pojemności 400 miejsc, jednopoziomowy parking o pojemności 52 miejsc (dla funkcji park&ride), przystanki, w tym zadaszone perony oraz miejsca oczekiwania i wymiany podróżnych typu "drzwi-drzwi", poczekalnię z toaletą, sprzedażą biletów i małą gastronomią, parking dla rowerów typu bike&ride, miejsca dla taksówek i miejsca wysiadania typu kiss&ride.

Teren przyszłego węzła został przekazany wykonawcy - konsorcjum firm Warbud oraz Stor - w połowie stycznia br. Ze środowej informacji wynika, że pierwsze prace, które rozpoczną się w piątek, będą wiązały się z wycinką drzew i krzewów. Potrwa to około trzech tygodni i nie będzie wiązało się ze zmianami w organizacji ruchu (możliwe jest lokalne wygrodzenie stref wycinki).

W rejonie ulic Rzepakowej, Warzywnej, Jankego i Kościuszki wycięte zostaną 142 drzewa o obwodzie powyżej 50 cm oraz mniejsze. W projekcie uwzględniono zieleń urządzoną; samorząd przewiduje ponadto dodatkowe nasadzenia w różnych częściach miasta.

W marcu i kwietniu ruszyć mają: przygotowanie zaplecza budowy (montaż kontenerów, wykonanie tymczasowych przyłączy mediów), prace geodezyjne oraz geotechniczne. Inwentaryzacja stanu budynków w bezpośrednim otoczeniu będzie prowadzona przed zasadniczymi robotami budowlanymi, tj. w kwietniu br. O kolejnych krokach oraz zmianach w organizacji ruchu miasto ma informować potem - z wyprzedzeniem.

Wartą ok. 62,7 mln zł brutto umowę na węzeł Brynów podpisano pod koniec ub. roku; termin realizacji przewidziano na 22 miesiące. Taki sam termin umieszczono w zawartej pod koniec listopada ub. roku umowie z wykonawcą węzła przesiadkowego na węzeł Zawodzie, który obsłuży wschodnią część miasta.

Węzły Brynów i Zawodzie przewidziano w pierwszym etapie tworzenia Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych jako węzły typu park&ride, powiązane z komunikacją tramwajową. Kolejny węzeł, Sądowa, ma integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu z komunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicy o tej nazwie ma łączyć komunikację miejską z koleją.

Prace nad niewielkim centrum przesiadkowym w Ligocie trwają, powinny zakończyć się w połowie br. Przetarg dla węzła Sądowa w centrum miasta jest finalizowany (25 stycznia br. miasto za najkorzystniejszą uznało ofertę Budimeksu za 56,9 mln zł brutto); zgodnie ze specyfikacją wykonawca będzie miał na realizację zadania 22 miesiące od dnia podpisania umowy.

W drugim etapie Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych, którego realizację przewidziano na lata 2018-2020, powstać mają węzły park&ride powiązane z koleją: Piotrowice i Podlesie, a także węzeł: Kostuchna – położony na końcu planowanej nowej linii tramwajowej.

W tym etapie magistrat sygnalizował też wolę utworzenia niewielkiego centrum przesiadkowego pod wiaduktem kolejowym w ścisłym centrum, przy ul. św. Jana, jednak ze względu na plany kolei nie powstanie ono w najbliższych latach.

Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych ma być współfinansowany z funduszy europejskich z dwóch źródeł. We wrześniu ub. roku zarząd woj. śląskiego przyznał łącznie ok. 120 mln zł dofinansowania z RPO Woj. Śląskiego na trzy węzły zgłoszone w procedurze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT): Zawodzie, Brynów oraz Ligota. Środki ZIT mają również wesprzeć budowę węzłów: Piotrowice, Podlesie i Kostuchna.

Projekt dotyczący węzła Sądowa otrzyma dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Katowice
węzeł przesiadkowy
pętla
  • Kacper Kinel – 14.02.2018

    Na Zawodziu pracę trwają pełna para 😏

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.