TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Kancelaria Premiera też stawia pytania ws. Hyundaia
InfoRail.pl - Opublikowano: 15.02.2019 18:16:20 22 komentarze
Kancelaria Premiera też stawia pytania ws. Hyundaia

Sekretarz stanu w KPRM Łukasz Schreiber powiedział w piątek Bydgoszczy, że w związku z wygraniem przez Hyundai Rotem Company przetargu na dostawę 213 tramwajów dla Warszawy, należy postawić pytania

Sekretarz stanu w KPRM Łukasz Schreiber powiedział w piątek Bydgoszczy, że w związku z wygraniem przez Hyundai Rotem Company przetargu na dostawę 213 tramwajów dla Warszawy, należy postawić pytania, czy warunki zamówienia zmieniono na wniosek koreańskiej firmy i czy w nim zapewniono minimalny kontent z UE.

W przetargu na dostawę tramwajów do stolicy pokonana została Pesa Bydgoszcz, która zaproponowała wyższą cenę niż zwycięski konkurent.

"Sprawa jest ważna z bydgoskiego punktu widzenia. Drugi problem to jest pytanie, czy kapitał ma narodowość. Otóż my - mówię o sobie, o naszym ugrupowaniu politycznym - uważamy, że ma. Trzeba sobie zadać konkretne pytanie, czy zmieniono wymagania tzw. SIWZ-u (specyfikacja istotnych warunków zamówienia - PAP) na ten konkretny przetarg na wniosek koreańskiej firmy, a jeżeli tak to dlaczego, z jakich powodów. Pytanie też czy zapewniono minimalny kontent z Unii Europejskiej" - mówił na konferencji prasowej sekretarz stanu w kancelarii premiera.

Schreiber podkreślił, że przez warunek minimalnego kontentu z UE kraje bronią swego rynku głównie przed azjatyckimi produktami. Zaznaczył, że "w poprzednich zamówieniach z Warszawy takie wymagania były zapisane".

"To nie jest tak, jak może komuś się wydaje, że lepsza oferta wygrywa przetarg. Tu rzecz idzie o coś znacznie ważniejszego. Jeżeli wszystkie kraje UE się jakoś przeciwko temu bronią, jeżeli często właśnie zapisuje się konieczność dostarczenia na przykład jakieś liczby tramwajów do państwa unijnego bądź mającego z nimi porozumienia, to z jakiś powodów się to robi. Jeżeli się z tego rezygnuje, to rezygnuje się świadomie i pytanie dlaczego się z tego rezygnuje" - argumentował.

Kolejne pytanie - wyliczał - to takie, jak sprawa przetargu na warszawskie tramwaje może wypłynąć na sytuację branży w całej Unii Europejskiej. Podał, że europoseł Kosma Złotowski zadał w tej sprawie zapytanie do Komisji Europejskiej. Tu można dać się zmanipulować, że najkorzystniejsza oferta wygrywa przetarg. Otwarcie dla całej Azji tego rynku, to jest warte każdej ceny" - dodał Schreiber.

Przewodniczący regionu bydgoskiego NSSZ "Solidarność" Leszek Walczak powiedział, że związkowcy są zaniepokojeni przegraną dobrze prosperującej i doświadczonej firmy z firmą wchodzącą na rynek. Wyraził nadzieję, że jest to tylko sytuacja incydentalna. Walczak zapowiedział, że związek stanowisko w sprawie przetargu na tramwaje skieruje do premiera Mateusza Morawickiego.

Szef Solidarności w Pesie Grzegorz Jutrowski powiedział, że jego firma w stosownym czasie złoży odwołanie od decyzji o rozstrzygnięciu przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej.

Przed kilkoma dniami niezadowolenie z wygrania przez Hyundai Rotem Company przetargu na tramwaje wyraził wojewoda kujawsko-pomorski w liście otwartym do prezydenta stolicy Rafała Trzaskowskiego.

"Z dużym zaskoczeniem przyjąłem podaną przez pana publicznie informację o tym, że przetarg na dostawę 213 tramwajów dla Warszawy wygrała koreańska firma Hyundai Rotem Company. Uważam, że wobec udziału w przetargu bydgoskich zakładów Pesa takie rozstrzygnięcie należy uznać za co najmniej wątpliwe. Nie chodzi wyłącznie o to, że konkurentem firmy koreańskiej był polski producent, lecz o jego ogromne, potwierdzone wcześniejszymi kontraktami, doświadczenie w dostawach nowoczesnego taboru" - napisał m.in. wojewoda.

Wygrany przez koreańską firmę przetarg dotyczy dostawy 123 tramwajów z opcją rozszerzenia dostaw o kolejne 90 tramwajów. Tramwaje z zamówienia podstawowego producent ma dostarczyć do końca października 2022 r., w ramach opcji - do końca października 2023 r. Zwycięzca przetargu zaproponował za 213 tramwajów cenę 1,8 mld zł, a pokonana Pesa - 2,3 mld zł. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Hyundai
przetarg
Warszawa
  • Dominik Włodarczyk – 15.02.2019

  • Paweł Ciborowski – 15.02.2019

    W Warszawie powinny być tramwaje Solaris Bus & Coach S.A.Solaris Bus & Coach S.A..

  • Artur Niewiarowski – 15.02.2019

    Do prezesa dojedziemy 15😂

  • Konrad Krajewski – 15.02.2019

    Do Papieża jeden krok.

  • Robert Spychala – 15.02.2019

    Żydowski PIS traci kasę ??? Co im przeszkadza wygrana Hyundai???

  • Sebbastian Pioro – 15.02.2019

    Pis to faktycznie stan umysłu 😂😂😂😂 Czy Gryglas zna pojęcie prawo ??? A dokładniej prawo zamówień publicznych ??? PiS przejął zakłady PESA i za wszelką cenę chcą uniknąć powtórki upadku np. stadniny koni, gdzie winę zwalono na suszę 😂😂😂😂 Niestety PESA robi wadliwy sprzet - wystarczy zapytać tych co prowadzą te pojazdy - a w Warszawie jest ich najwięcej... Poza tym dlaczego Warszawa ma płacić połowę więcej ??? To jest miliard złotych więcej niż oferta Hyundai!!!! https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/pesa-banki-tramwaje-wady-kary,65,0,2412353.html

  • Michał R. Kowalski – 15.02.2019

    Polskie nie-polskie. Przecież cel był inny: zdążyć wykorzystać € z UE. Czy parszywej UE czy nie, to już tylko kwestia poglądów.

  • Norbert Suwalski – 16.02.2019

    Świetne zdjęcie wybraliście z takim pięknym widokiem na ulicę Srebrną 😂

  • Jacek Henryk Mazur – 16.02.2019

    Pesa jest za droga i robi wadliwy sprzęt pesa potrzebuje inwestora ktury zrobi porządek

  • esbek – 16.02.2019

    Ciekawe, że nikt nie protestował przy ogłaszaniu przetargu gdy znany był SIWZ i można było oprotestować legalnie jego zapisy. Dopiero gdy już jest rozstrzygnięcie to się panowie z PiS obudzili.

  • pyrlander – 16.02.2019

    Wiecie jak to można podsumować? Nowe (czyt. komunistyczne) wraca!

  • Alibaba – 16.02.2019

    Bo nikt się nie spodziewał że Warszawa będzie taka odważna i wybierze Hyundaia.

  • zUk – 16.02.2019

    Nie jestem fanem Pis-u ale zwalanie winy na ta partie jest idiotyczne. To przeciez poprzedni wlodarze Warszawy z ramienia PO dopuscili ogromnych naduzyc finansowych. Gdyby nie dzika reprywatyzacja w kasie Warszawy zostalo by znacznie wiecej pieniedzy. Wtedy moza by zwiekszyc budzet na zakup taboru. Wtedy tez prawdopodobnie wiecej producetow powalczylo by w tym przetargu. Nie dziwi mnie tak duzy wydzwiek wsrod politykow i innych dzialaczy. Straty dla panstwa przy tak duzym kontrakcie beda ogrome. Podatek Vat, podatek dochodowy od ludzi zatrudnionych przy produkcji, miejsca pracy itp. Jakos nikogo nie dziwi dominacja Skody w Pradze czy Alstomu w Paryzu. Moze przy malych zamowieniach zdarzaja sie przypadki ze wygrywa nie narodowy producent. Konczac mam nadzieje ze nowe tramwaje Warszawskie nie beda w kolorach teczy.

  • max – 16.02.2019

    Szkoda że polityka coraz bardziej wchodzi do biznesu. Dla

  • max – 16.02.2019

    Dla mnie jest oczywiste , że po latach współpracy i doświadczeń TW powiedziały Pesie dość !

  • max – 16.02.2019

    Słyszałem, że prezes Pesy buduje dom w Hiszpanii. Czemu nie w Polsce skoro jedyne co słuszne to Polska?

  • max – 16.02.2019

    Panie Wojewodo proste porównanie w sprawie doświadczenia :PESA -1000 pojazdów , w tym sporo prototypów HRC - 47 000 !!!

  • Combino – 16.02.2019

    @max człowieku,ogarnij się bo zażenowanie bierze jak się ciebie czyta. Gdzie Hyundai ma te 47000 doświadczenia? Na pewno nie w tramwajach; jako hejter Pesy sam doskonale wiesz,że można mieć doświadczenie w jednym środku transportu szynowego i wywalić się na prototypie w innej dziedzinie tegoż transportu szynowego.Powyżej widzę całe stado słabo rozgarniętych,którzy dali się podpuścić mediom jak dzieci i nie dociera do nich prosta zależność: Pesa po ostatniej ścieżce zdrowia średnio chciała brać kolejne zamówienie od TW,więc na niczym w ofercie nie przycinała. Hyundai z kolei BARDZO CHCIAŁ zdobyć to zamówienie,bo rzadko mu się zdarzała sytuacja (o ile kiedykolwiek) żeby unijny przewoźnik dopuścił go do przetargu,którego realizacja da Koreańczykom UNIJNE REFERENCJE (czyli że w prawie każdym kolejnym przetargu na terenie UE będą mogli startować bez łaski). I STĄD taka róznica w cenie! Tymczasem mamy tutaj festiwal nienawiści głupków podpuszczonych przez medialne doniesienia relacjonujące popisy kolejnych głupków z PiS,z których akcjami Pesa nie ma nic wspólnego! Cyniczni PiSowcy startują po prostu do Parlamentu Europejskiego (lub piastują stanowiska z nadania PiS) i starają się pokazać w mediach "jak bardzo kochają kujawsko-pomorskie i Bydgoszcz"! Nie zastanawia nikogo z powyżej piszących,że aktualny prezydent Bydgoszczy (niby najbardziej zainteresowany zdobyciem kontraktu przez Pesę) siedzi cicho?! Zadajcie sobie pytanie: DLACZEGO?

  • mechanik – 17.02.2019

    combino Nie jesteś alfą i omegą, tylko głupkowatym fanbojem jednej firmy i śmiecisz. Nie wiem czy też zdajesz sobie sprawę ćwoku z tego, że każdy ma prawo do swojego zdania. Wystarczy pomyśleć, no ale w Twpoim przypadku o to baaardzo trudno, niestety.

  • Jerzy Gicala – 17.02.2019

    Kraków walczył z Pesą , ale wkońcu się jej pozbył , powodzenia Wa-wa

  • Mateusz Kica – 18.02.2019

    Jak tak sie im nie podoba ze nie wygrała pesa, to niech najpierw wsiada na 10 gidzin jezdza tymi struclami.

  • tantus – 18.02.2019

    "Jeżeli wszystkie kraje UE się jakoś przeciwko temu bronią, jeżeli często właśnie zapisuje się konieczność dostarczenia na przykład jakieś liczby tramwajów do państwa unijnego bądź mającego z nimi porozumienia, to z jakiś powodów się to robi."Na miejscu pana posła radziłbym sprawdzić, czy UE nie ma takiego porozumienia z Koreą Południową. Na pewno jest takie porozumienie dot. samochodów, bo z tego właśnie względu GM parę lat temu przestało się opłacać się montować Chevrolety Aveo w Warszawie.Bez przesady. Ja rozumiem, że chcemy się bronić przed oszustami i kiepskiej jakości podróbkami np. z Chin, ale Korea Południowa to zupełnie inny poziom cywilizacyjny.

  • New – 18.02.2019

    Ze swojej strony mam prośbę o zbanowanie użytkownika @mechanik za obraźliwy komentarz względem użytkownika @Combino. Mowa nienawiści hello? Jest tu admin?PS: dla przykładu komentarz bez obrażania np. użytkownika @Sebbastian Pioro, może kuturalnie i na poziomie wyższym niż podstawówka napisać komentarz? Może!

  • mechanik – 19.02.2019

    :-)) A ja ze swojej strony mam nadzieję na zbanowanie użytkownika @New, czyli zdublowanego konta combino. Oczywiście nie jest mową nienawiści nieustanne pomawianie tak innych producentów poza Pesą, podmioty niwygodne jego ocenie publicznie wyzywać od szmaciarzy (SIC!) jak i tych którzy śmią mieć swoje odmienne zdanie. Każdy niechcący czytający komentarze musi napotykać to g.ano. Dramat, dramat, dramat.

  • New – 19.02.2019

    Do Admina: Kiedy użytkownik o nicku @mechanik zostanie zbanowany za mowę nienawiści?@mechanik zabawny komentarz :D :DMyslę, że nazwanie jakiegokolwiek użytkownika "ćwokiem" i "głupkowatym" podchodzi pod mowę nienawiści. Odważny jest Pan zgłaszając chęć zbanowania mojego konta na infotramie (na jakiej podstawie?), poza tym chciałbym zwrócić Pana uwagę na to, że pomówił mnie Pan twierdząc, że moje konto dubluje konto użytkownika @Combino. Nie znam człowieka, bynajmniej nie dubluje kont. Przecież łatwo to zweryfikować, prawda redakcjo?Jeszcze raz przeczytałem post użytkownika @Combino i nie widzę w nim mowy nienawiści, tylko wiele złych emocji, natomiast w Pana komentarzu jest konkretna inwektywa skierowana do konkretnego użytkownika. W poście użytkownika @Combino nie zauważyłem również określenia "szmaciarz", tak jak Pan to napisał. Jeśli nie widzi Pan różnicy to jest mi po ludzku przykro.PS: Może redakcja zaakceptuje przeproszenie użytkownika @Combino przez Pana i nie będzie wtedy konieczności zbanowania, co w tym momencie wydaje się oczywiste i kwestią czasu.

  • mechanik – 19.02.2019

    :-)) cobino/New - boli? To dobrze! Nie śmieć, nie pomawiaj, NIE WYJ. Nie jesteś obiektywny, tylko gdzie się da w sieci p... piszesz te swoje załamujące teksty. To naprawdę jest niesmaczne. Daj żyć innym.

  • New – 19.02.2019

    @mechanik1. Nie jestem użytkownikiem @cobino. 2. W którym miejscu śmiecę?3. W którym miejscu pomawiam?4. W którym miejscu wyję? Zabawny Pan jest! :D ale do niczego się Pan nie odniósł konkretnie. Bez odbioru.

  • mechanik – 19.02.2019

    @New Nie widzę takiej potrzeby. Bardzo zalecam naukę czytania ze zrozumieniem. Również życzę miłego dnia :)

  • pyrlander – 19.02.2019

    Nowe wraca, czyli Komitet Centralny PiS wydaje głos!

  • New – 20.02.2019

    A dziękuję :) i wzajemnie bo nadal nie odpowiedziałeś ze zrozumieniem :)

  • New – 20.02.2019

    @ mechanik

  • Kaszebe – 20.02.2019

    @New. Jak sepsa wygrywała przetargi cenami by złapać kontrakt które były nie realne to było cacy. Teraz kiedy posmakowała goryczy porażki wielkie aj waj! Prostactwo i mentalność Kalego,.

  • max – 21.02.2019

    Combino sam się ogarnij bo widzę, że nie bardzo wiesz o czym piszesz. I co z tego, że nie mają tak dużego doświadczenia w tramwajach? Mają bardzo duże w pojazdach metra a to taki większy tramwaj , mają bardzo duże w innych pojazdach kolejowych w tym dla KDP a to o czymś świadczy. Pesa wyprodukowała sporo tramwajów ale to wcale nie świadczy, że dzięki temu jej tramwaje będą lepsze od koreańskich...

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.