Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kampania 2018: Stolica lepszej komunikacji – metro i tramwaje na Mokotów i Stegny

infotram
25.08.2018 12:42
0 Komentarzy

Program „Stolica lepszej komunikacji” to plan, który macałościowo rozwiązać problemy komunikacyjne Warszawy. Jest dobrze pomyślany ipoliczony – zapewniali w sobotę kandydaci na prezydenta i wiceprezydentaWarszawy – Rafał Trzaskowski (PO) i Paweł Rabiej ( Nowoczesna).

Briefing kandydatów odbył się przy skrzyżowaniu dwóchważnych stołecznych arterii komunikacyjnych – ulic Sobieskiego i Sikorskiego wpobliżu Toru Stegny. W przyszłości, w tym miejscu – jak wynika z ogłoszonego wczwartek programu Trzaskowskiego „Stolica lepszej komunikacji” -miałby powstać węzeł komunikacyjny, który połączy istniejącą komunikacjęautobusową z planowaną linią tramwajową i trzecią linią warszawskiego metra.

Jak podkreślał Trzaskowski, program zawiera „konkretnerozwiązania” i bierze pod uwagę zarówno metro, SKM oraz nowe linietramwajowe. „Ten plan ma rozwiązać problemy komunikacyjne miasta. Niechodzi o to, by – jak konkurenci – rysować linie na kartce papieru. Trzebazaproponować program, który rozwiąże większość naszych problemów” – dodał.

Kandydat na wiceprezydenta Paweł Rabiej z Nowoczesnejzapewnił, że program jest „dobrze policzony”.”Przeanalizowaliśmy jak wygląda komunikacja w najbardziej rozwiniętychstolicach światowych, jak steruje się ruchem ludzi, by najbardziej optymalnie w- stosunku do kosztów – zaplanować system komunikacyjny. To dobrze jestprzemyślane, bierze pod uwagę zarówno przepływ pasażerów jak i możliwościtechniczne” – podkreślił.

Rabiej powiedział, że koszt budowy nowej linii tramwajowej zWoli na Wilanów to ok. 170 mln zł, a jej wybudowanie „szybko” poprawisytuację komunikacyjną w tej części miasta. Koszty budowy trzeciej i czwartejlinii metra to – według niego – z kolei „kwestia 8 – 8,5 mld zł” i -jak mówił – są to „bardzo szczegółowe wyliczenia” dla tej inwestycji.”To nie jest plan pisany patykiem po piasku” – zapewniał politykNowoczesnej.

Zgodnie z programem „Stolica lepszej komunikacji”trzecia linia metra ma przebiegać od stacji Stadion (czyli w okolicach StadionuNarodowego po praskiej stronie Wisły – PAP), przez ul. Mińską, Rondo Wiatracznarównież na Pradze, Siekierki – już po lewej stronie Wisły aż do stacji Wilanów.To właśnie ta linia miałaby przebiegać przez Stegny, które obecnie zamieszkujeok. 50 tys. osób, a w przyszłości – zważywszy na realizowane tam inwestycje -kolejne 30 tysięcy.

Pytany przez PAP o harmonogram inwestycji, Trzaskowskipowiedział, że w „najbliższej kadencji chcemy zakończyć budowę drugiej liniimetra i ją rozszerzyć”, czyli – przedłużyć do Ursusa i stacji WarszawaToruńska oraz rozpocząć budowę trzeciej linii. By to zrealizować – jaktłumaczył – trzeba jednak kilku lat, a potrzeby komunikacyjne Warszawiaków zeStegien, Siekierek czy nieodległego Wilanowa – trzeba rozwiązywać szybciej.Stąd plan budowy nowej nowa linii tramwajowej, która z Woli, m.in przez ulicęSobieskiego będzie biegła do Wilanowa. Linia ta – jak mówił – „będziegotowa znacznie wcześniej” niż trzecia linia metra.

Na pytanie PAP o finansowanie inwestycji Trzaskowski odparł,że zakładane jest finansowanie unijne. „Miejmy nadzieję, że rząd PiS, mimopolityki marginalizowania się w UE, nie straci wszystkich pieniędzy. Myśmywynegocjowali zapisy, które mówią jasno, że gdyby pieniądze z Unii nie płynęły,to rząd będzie miał obowiązek je uzupełnić” – powiedział.

Jak dodał, rozważane są też „inne możliwościfinansowania” – przez Europejski Bank Inwestycyjny, „jeślifinansowania unijnego w przyszłych latach miało by być mniej, przez nieodpowiedzialnapolitykę PiS”.

Na pytanie, czy brane są pod uwagę pożyczki z rynku,Trzaskowski odparł, że przede wszystkim „z europejskich banków, które nabardzo korzystnych warunkach udzielają miastom rozwijającym się tego typupożyczek. „Są specjalne programy, które mają służyć rozwojowimetropolii” – podkreślił.

Program Rafała Trzaskowskiego

METRO

Mokotów i Stegny potrzebują sprawnej komunikacji Wschód -Zachód – połączenia z zagłębiem biurowym oraz z Pragą Południe, drugąnajwiększą dzielnicą Warszawy. Dlatego chcę, żeby jak najszybciej powstałometro M3. Stacje “Stegny” i “Pod Skocznią” zapewnią dogodny transport dlatysięcy mieszkańców tej części Warszawy. Już w pierwszych miesiącachurzędowania rozpocznę konsultacje z mieszkańcami i ekspertami ws. przebiegulinii i dokładnej lokalizacji stacji.

TRAMWAJ

Już niedługo ulicą Sobieskiego będzie jechał tramwaj. Toczęść wielkiej inwestycji: trasy tramwajowej z Woli, przez Dworzec Zachodni,Ochotę, Mokotów, aż do Wilanowa. Na tę inwestycję Warszawa otrzymaładofinansowanie unijne – co najmniej 170 milionów złotych. Dopilnuję, żeby tainwestycja była zakończona w pierwszej kolejności.

Stegny to ważna część Mokotowa – największej warszawskiejdzielnicy. Już dziś w tym rejonie Warszawy mieszka ok. 50 tysięcy osób.Projektując linie metra, uwzględniamy jego miasto-twórczą rolę. Pamiętajmy, żena nowo powstających osiedlach w okolicach skarpy, docelowo może zamieszkaćkolejne 25–30 tysięcy warszawiaków – dlatego powstanie nowej linii metra w tejczęści dzielnicy jest bardzo ważne.


Komentarze