TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Kampania 2018: Metro Trzaskowskiego, 5 linii, w tym 3 nowe
PAP InfoTram.pl - Opublikowano: 09.10.2018 11:48:17 2 komentarze
Kampania 2018: Metro Trzaskowskiego, 5 linii, w tym 3 nowe

Pięć linii metra, w tym trzy nowe: M3, M4 i M5 – to plan Rafała Trzaskowskiego dla warszawskiego metra.

Pięć linii metra, w tym trzy nowe: M3, M4 i M5 – to plan Rafała Trzaskowskiego dla warszawskiego metra.

Zakłada on także przedłużenie planowanej linii M2 z jednej strony do Ursusa, z drugiej – do PKP Warszawa Toruńska oraz budowa dwóch nowych stacji M1: na pl. Konstytucji i na Muranowie - to główne plany kandydata na prezydenta stolicy Rafała Trzaskowskiego.

Ogólne plany dotyczące inwestycji w transport podziemny w Warszawie Trzaskowski, kandydat Koalicji Obywatelskiej (PO, Nowoczesnej, Inicjatywy Polska), prezentował już kilkakrotnie. Podczas niedzielnej konwencji deklarował, iż chciałby w najbliższej kadencji rozpocząć budowę III linii metra, a w kolejnej – IV i V linii. Dokończona miałaby zostać ponadto linia druga. Szczegóły planów rozwoju sieci metra przybliżył dziennikarzom twórca tej koncepcji, prof. Andrzej Chudzikiewicz z Politechniki Warszawskiej.

"Rozwiązania te uwzględniają po pierwsze istniejące już linie metra – pierwszą i drugą, po drugie – istniejące stacje kolejowe. Uwzględniają ponadto propozycje Rafała Trzaskowskiego dotyczące budowy linii tramwajowych" – podkreśla prof. Chudzikiewicz. Jak dodaje, w koncepcji wzięto też pod uwagę największe skupiska ludzi, które znajdują się obecnie w różnych częściach miasta, a także obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego Warszawy.

Opracowana przez prof. Chudzikiewicza koncepcja zakłada po pierwsze inwestycję na pierwszej nitce metra – chodzi o dobudowanie na środowym odcinku M1 dwóch stacji, które były w pierwotnych planach budowy tej linii, czyli stacji pl. Konstytucji i Muranów. Zdaniem autora planów, który jest specjalistą m.in. w dziedzinie infrastruktury transportowej, odległość pomiędzy stacjami metra nie powinna być większa niż 600-800 metrów, tymczasem – jak zauważa – stacje Politechnika i Centrum dzieli obecnie około 1,5 km, stąd potrzeba stworzenia dodatkowej stacji.

"Na odcinku Marszałkowskiej, pomiędzy pl. Zbawiciela a punktem stancji Centrum, mieszka sporo ludzi starszych i dla nich przejście kilometra jest dosyć dużym wysiłkiem" – argumentuje prof. Chudzikiewicz. Jak dodaje, podobnie jest w przypadku odcinka Ratusz Arsenał – Dworzec Gdański. Stacja Muranów miałaby powstać między ulicami Anielewicza i Dubois. Profesor przekonuje przy tym, że budowa dwóch nowych stacji M1 nie spowoduje utrudnień w kursowaniu metra – ich budowa jest technologicznie możliwa przy zachowaniu ciągłości ruchu, także na powierzchni. Koszt budowy stacji pl. Konstytucji to ok. 146 mln zł, a Muranów – ok. 116 mln zł.

Koncepcja, którą promuje Trzaskowski, zakłada ponadto wybudowanie podziemnego łącznika między stacją M1 Centrum a dworcem PKP Śródmieście. Rozwiązanie to miałoby zwiększyć komfort podróżnych. Szacowany koszt realizacji tego przedsięwzięcia to ok. 55,6 mln zł.

Projekt prof. Chudzikiewicza zakłada też wydłużenie drugiej linii metra: na zachodzie od ul. Połczyńskiej do Ursusa, a na północy – od Bródna do stacji PKP Targówek.

Według planów profesora miałyby powstać również trzy nowe linie metra. Przebieg M3 zaprojektowano tak, by rozpoczynał się przy istniejącej już stacji Wilanowska, a kończył na stacji Stadion Narodowy i łączył się z linią M2. Na trasie III linii metra miałyby się znaleźć m.in. Stegny, ul. Powsińska, Siekierki, Gocław, ul. Ostrobramska, rondo Wiatraczna i Dworzec Wschodni. W sumie miałoby powstać 11 stacji.

"Linia ta uwzględnia istniejące dworce PKP, proponowany przebieg linii tramwajowych na Gocławiu oraz tereny, które dziś nie cieszą się zainteresowaniem deweloperów. Pokazanie tego planu spowodowałoby uruchomienie boomu inwestycyjnego" – podkreśla prof. Chudzikiewicz.

Obejmująca 10 stacji M4 miałaby również rozpoczynać się przy stacji metra Wilanowska i prowadzić przez tzw. Mordor (mokotowskie zagłębie biurowe), ul. Żwirki i Wigury, al. Krakowską, przez Raków, al. Jerozolimskie, PKP Ursus i w Ursusie łączyć się z linią M2. Na stacji Wilanowska spotykałyby się zatem trzy linie metra. W okolicach stacji miałby powstać nowy parking P+R, który – zgodnie z planami Trzaskowskiego – wybudowałby prywatny inwestor, stawiając przy okazji w tym miejscu nowy obiekt usługowo-handlowy.

Plan przebiegu czwartej nitki zakłada pewną odległość od lotniska Chopina. Zdaniem prof. Chudzikiewicza od stacji Żwirki i Wigury do portu na Okęciu można by poprowadzić specjalny szybki transport.

M5 miałaby być de facto przedłużeniem linii pierwszej i objąć cztery stacje: Huta, Cm. Północny, Pułkowa i Mehoffera.

Jeśli chodzi o koszt budowy nowych linii metra, to – według szacunków prof. Chudzikiewicza – najdroższa miałaby być 17-kilometrowa M3 (4,6 mld zł). M4 (ok. 13 km) miałaby pochłonąć 3,5 mld zł, a M5 (ok. 6,2 km) - 1,4 mld zł. Zdaniem specjalisty opracowana przez niego koncepcja to projekt na ok. 15-20 lat, choć – jak przekonuje profesor – realna jest budowa np. M3 w ciągu 10 lat, czyli dwóch kadencji władz Warszawy.

Budowana obecnie II linia metra ma mieć - według informacji dostępnych na stronie urzędu miasta - 31 km i 21 stacji. W 2015 roku oddano do użytku centralny odcinek M2 (Rondo Daszyńskiego - Dworzec Wileński). W przyszłym roku ukończone mają zostać kolejne dwa odcinki - na Pradze Północ i Targówku oraz Woli i Bemowie. Cała inwestycja ma zostać zrealizowana do 2023 roku.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
metro
Warszawa
kampania wyborcza
  • Wuzel Grzegorz – 09.10.2018

    Układ lin do dupy! Wszystkie 3 nowe linie metra jeżdżą w kolko miasta a metro na całym świecie dowozi ludzi do centrum a nie na przedmieścia. Linia M3 powinna isc w strone Otwocka przez Gocław. A reszta lini M3, M4 to powinna byc kolej aglomeracyjna. W mieście gdzie mieszka około 2.5 mln ludzi w centrum ma byc tylko dwie linie a reszta dzielnicowo w kółko Warszawy. Chory pomysl. Powinno byc z dwie linie płn - pld i dwie linie wschód zachód i dopiero wtenczas robic sobie linie w kółko Warszawy na przedmieściach.

  • Rafał Jendrzejewski – 09.10.2018

    Nie będzie tyle środków unijnych, aby sfinansować budowę. A do tego miasto nie ma zdolności kredytowej, aby sfinansować budowę przed refundacja ze środków unijnych. Zadłużenie miasta.

  • esbek – 09.10.2018

    Usiłując na siłę wykorzystać zbudowaną część stacji Stadion Narodowy projektuje się linie biegnące naokoło przez miasto. Trzecia linia powinna biec prosto z Gocławia przez okolice Starego Miasta, Arkadii na Bemowo.

  • Combino – 10.10.2018

    Zacznijmy od jednej drobnej rzeczy: ten cały plan nie jest wart papieru,na którym ewentualnie zostanie wydrukowany; tych linii nie będzie. (byle)Jaki stosuje klasyczną PiSowską metodę,czyli naobiecywać ile się da (zazwyczaj są to obietnice kompletnie bez pokrycia,ale głupi naród coraz częściej je łyka) żeby tylko wygrać; Trzaskowski,jak cała PO jakiś czas temu,doszedł do wniosku,że przetrwanie zapewni mu jedynie wejście do tej samej kłamliwej gry i obiecanie jeszcze więcej; żaden z nich nie ma złudzeń co do realności swoich obietnic,aby tylko przelicytować rywala. I to się nie zmieni dopóki politycy nie będą w jakiś sposób musieli gwarantować własnym majątkiem (lub częściami ciała; np. za każdą niezrealizowaną linię metra obciąć Jakiemu jedno...)) realizacji tych obietnic.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.