TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Jutro pokaz Mercedesa eCitaro w Krakowie
INFOBUS.PL - Opublikowano: 10.04.2019 16:00:58
fot. Rafał Nieściór, phototrans.pl

Jutro, 11 kwietnia na terenie zajezdni Wola Duchacka krakowskiego MPK, przy ul. Walerego Sławka 10 dla wszystkich zainteresowanych będzie dostępny elektryczny autobus miejski Mercedes eCitaro.

Jutro, 11 kwietnia od godz. 11.00 do 12.00 na terenie zajezdni Wola Duchacka krakowskiego MPK, przy ul. Walerego Sławka 10 dla wszystkich zainteresowanych będzie dostępny w pełni elektryczny i bezemisyjny autobus miejski Mercedes eCitaro. O zaletach i innowacyjnych rozwiązaniach tego pojazdu opowiedzą przedstawiciele producenta.

Autobus aktualnie przechodzi testy terenowe w całej Europie. Ponieważ Kraków jest miastem z dużym doświadczeniem w eksploatacji bezemisyjnych autobusów, również ma możliwość testowania tego pojazdu przez kilka dni. Z jego budową i rozwiązaniami będą się mogli wtedy zapoznać pracownicy krakowskiego przewoźnika.

eCitaro od środka
Układ napędowy nowego eCitaro bazuje na sprawdzonej i zoptymalizowanej elektrycznej osi portalowej ZF AVE 130 z silnikami elektrycznymi na piastach kół. Moc szczytowa silników wynosi 2 x 125 kW, a moment obrotowy 2 x 485 Nm. Za sprawą dwukrotnego przełożenia na kołach uzyskuje się nawet moment rzędu 11 000 Nm. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca już od samego początku ma do dyspozycji pełną siłę pociągową i odpowiednią dynamikę nawet przy pełnym obłożeniu.

Silniki zasilane są akumulatorami litowo-jonowymi o łącznej mocy do 243 kWh. Zostały one podzielone na maksymalnie dziesięć modułów, z których każdy dostarcza około 25 kWh. W zakres wyposażenia podstawowego, oprócz dwóch modułów na dachu pojazdu, wchodzą także cztery zestawy z tyłu autobusu. W zależności od wymagań klienta, na dachu montowane są też dwa lub cztery dodatkowe moduły akumulatorowe.

Całkowicie zmontowany i wyposażony eCitaro w wersji seryjnej waży około 13,44 tony. Przy dopuszczalnej masie całkowitej 19,5 t odpowiada to pojemności przewozowej wynoszącej ok. 88 miejsc pasażerskich.

Ładowanie
Dzięki zastosowanej technologii ładowania eCitaro jest w stanie dostosować się również do życzeń i wymagań operatorów transportu publicznego. Na początku produkcji seryjnej przewidziano w standardzie ładowanie plug-in. W tym celu autobus miejski wyposażany jest standardowo w złącze dla wtyczki Combo 2 umiejscowione po prawej stronie w kierunku jazdy nad przednim nadkolem. Jeśli w celu zwiększenia zasięgu konieczne będzie doładowanie, eCitaro będzie można opcjonalnie naładować za pomocą pantografu. Ta opcja będzie wprowadzana stopniowo po rozpoczęciu produkcji seryjnej w dwóch wariantach: zintegrowany z pojazdem odbierak prądu (pantograf) na dachu oraz szyny do ładowania na dachu przystosowane do ładowania za pomocą stacjonarnego pantografu stacji ładującej.

eCitaro ładuje także akumulatory w trakcie jazdy w ramach rekuperacji, czyli odzysku energii wytwarzanej podczas hamowania. Zasada działania jest tu podobna do obsługi retardera poprzez naciśnięcie pedału hamulca lub uruchomienie opcjonalnej pięciostopniowej dźwigni hamulca elektrycznego na kolumnie kierowniczej.

E-plany Krakowa
Na koniec warto przypomnieć, że krakowskie MPK walczy obecnie o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej do zakupu 50 autobusów elektrycznych przegubowych. Cały czas obowiązuje również porozumienie podpisane z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, które daje MPK SA możliwość zakupu do 161 autobusów elektrycznych.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
MPK Kraków
Mercedes
EvoBus
elektrobus
test
  • Konrad Filip – 10.04.2019

    Pewnie jak zwykle, swoją polskością :D

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.