TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Jeździliśmy tramwajem Newagu bez motorniczego
InfoTram.pl - Opublikowano: 05.02.2020 09:45:15
Jeździliśmy tramwajem Newagu bez motorniczego

W ubiegłym tygodniu, dzięki uprzejmości firmy Newag, mieliśmy okazję pojechać tramwajem bez motorniczego. To intersujące przeżycie, zwłaszcza, że faktycznie podczas przejazdu kabina była pusta, zaś prowadzący tramwaj spacerował sobie po nim. Pierwsze skojarzenie to autopilot w samolocie.

W ubiegłym tygodniu, dzięki uprzejmości firmy Newag, mieliśmy okazję pojechać tramwajem bez motorniczego. To intersujące przeżycie, zwłaszcza, że faktycznie podczas przejazdu kabina była pusta, zaś prowadzący tramwaj spacerował sobie po nim. Pierwsze skojarzenie to autopilot w samolocie.

Newag zrobił krok do przodu i jest krok przed konkurencją – to nie ulega wątpliwości. I oczywiście znajdą się tacy, którzy powiedzą, że Nevelo przejechał nocą i zaledwie krótki odcinek w asyście nadzoru ruchu. Rzeczywiście tak było, ale inaczej być nie mogło. Polskie prawo nie dopuszcza bowiem kursowania tramwajów bez motorniczego, przejazd musiał więc nosić status "specjalnego".

Oczywiście pojawić w Krakowie na te kilkanaście minut autonomicznej jazdy opłacało się. Tramwaj sam ruszał, zatrzymywał się na przystankach, otwierał i zamykał drzwi oraz dzwonił. Wszystko to odbywało się na odcinku Muzeum Narodowe – Cichy Kącik – Muzeum Narodowe. Jazdą sterował komputer.  

To pierwszy etap prac nad autonomicznym tramwajem. Newag, we współpracy z Politechniką Krakowską oraz firmami Medcom i Cybid planuje kolejne. Będzie to wyposażenie tramwaju w kompleksowe, inteligentne systemy wykrywania przeszkód (etap 2), zaprogramowanie konkretnej trasy liniowej tramwaju (etap 3) oraz rozpoczęcie eksploatacji tramwaju z zastosowanym asystentem nadzorującym jazdę (etap 4).

Pracom tym z uwagą przypatruje się MPK Kraków, które na co dzień eksploatuje tramwaj Nevelo. Nie wykluczone, że w kolejnych przetargach będziemy wymagali, aby tramwaje mogły poruszać się w sposób autonomiczny – powiedział szef przewoźnika Rafał Świerczyński.

Warto przy tym zaznaczyć, że system zastosowany w Nevelo nie ma za zadanie wyeliminować motorniczych. Ma on wspomagać ich pracę – powiedział dr inż. Maciej Michnej, jeden z twórców projektu. To pierwszy taki system w Polsce. W Europie Zachodniej takie rozwiązania były już testowane, ale żadne z nich nie zostało wdrożone – dodał.

Dzięki systemowi ruszanie czy zatrzymywanie się tramwajów na przystankach miałoby być bardziej płynne. Motorniczych wspomagać miałby komputer, który sterowałby poszczególnymi elementami jazdy.

Zastosowany system na podstawie nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi, pozwala na automatyczne zatrzymywanie i ruszanie tramwaju z przystanków (otwarcie, zamknięcie drzwi i uruchomienie sygnału ostrzegawczego przed ruszeniem), reaguje na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne, itp.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Nevelo
Newag
Kraków