TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Jak nowa linia tramwajowa wpłynie na środowisko?
PAP InfoTram.pl - Opublikowano: 13.03.2019 09:51:14
Jak nowa linia tramwajowa wpłynie na środowisko?

Rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące raportu oddziaływania na środowisko nowej linii tramwajowej w Katowicach, mającej prowadzić na południe miasta - podał katowicki Urząd Miasta.

Rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące raportu oddziaływania na środowisko nowej linii tramwajowej w Katowicach, mającej prowadzić na południe miasta - podał katowicki Urząd Miasta.

"Rozpoczęcie konsultacji to zwieńczenie kilkudziesięciu miesięcy pracy zespołu osób i firm zewnętrznych zaangażowanych w ten projekt. W tym czasie prowadzone były rozmowy z mieszkańcami, wieloma właścicielami nieruchomości znajdujących się na trasie i w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej inwestycji oraz przygotowywane były materiały merytoryczne do raportu" - powiedział wiceprezydent Katowic Bogumił Sobula.

"W ramach tych prac przeprowadzono m.in. 12-miesięczne obserwacje i inwentaryzacje przyrodnicze. Biorąc pod uwagę głosy mieszkańców ostatecznie dokonaliśmy kilku korekt w stosunku do przebiegu trasy zaprezentowanej w 2016 r." – dodał.

Najważniejsza modyfikacja dotyczy przebiegu trasy na ostatnim odcinku. W jej wyniku torowisko tramwajowe będzie poprowadzone wzdłuż ulicy Bażantów na dłuższym odcinku, niż pierwotnie planowano. Ograniczenia terenowe spowodowały też, że zaplanowana pierwotnie pętla do nawracania zostanie zastąpiona tzw. trójkątem torowym.

Równocześnie zdecydowano o rozbudowie przystanku przy ulicy Radockiego, który w przyszłości będzie miejscem spinającym dodatkowe linie autobusowe, w tym busów elektrycznych kursujących po osiedlu Odrodzenia oraz po terenach mieszkaniowych na południe od ulicy Bażantów, by dowozić mieszkańców do przystanków tramwajowych.

Szacowany kilka lat temu koszt inwestycji to 110 mln zł, z czego znacząca część ma zostać sfinansowania ze środków Unii Europejskiej. Wyniki przetargów na roboty torowe realizowane m.in. przez Tramwaje Śląskiego wskazują, że ta wartość może być wyższa. Władze miasta zdecydowały jednak, że inwestycja zostanie zrealizowana niezależnie od ostatecznej skali niezbędnego zaangażowania finansowego ze strony miasta, ponieważ będzie kluczowym elementem poprawiającym skomunikowanie południowych dzielnic z resztą Katowic.

Konsultacje dokumentu potrwają do 1 kwietnia br. Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje pytania i uwagi pisemnie (na adres Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach, pl. Grunwaldzki 8/10, 40-127 Katowice) lub elektronicznie (na adres sekretariat.katowice@rdos.gov.pl). Pełna treść dokumentu znajduje się na stronie www.bip.katowice.rdos.gov.pl (w zakładce "Obwieszczenia i zawiadomienia").

Przed zakończeniem prac projektowych planowane są jeszcze spotkania, w trakcie których dyskutowane będą szczegółowe rozwiązania, takie jak sposób zagospodarowania przystanków, czy rodzaj parkingów i stacji rowerowych.

Długość torowiska wyniesie ok. 5 km. Trasa rozpocznie swój bieg od aktualnie powstającego Centrum Przesiadkowego Park & Ride "Brynów", a zakończy się kolejnym Centrum Przesiadkowym Park & Ride "Kostuchna", przy ulicy Bażantów powyżej skrzyżowania z ul. Zabłockiego.

Na nowej linii powstanie sześć przystanków, z których trzy będą także zapewniały możliwość bezpośredniego przesiadania się na autobus w systemie "drzwi – drzwi".

Jedną z największych zalet tramwaju na południe ma być jego szybkość. Średni czas podróży tramwajem z Kostuchny do Rynku wyniesie w godzinach szczytu ok. 20-24 minuty, stanowiąc atrakcyjną alternatywę dla dojazdu samochodem.

Wzdłuż linii tramwajowej będzie biegła także droga rowerowa, a na przystankach tramwajowych pojawią się parkingi dla rowerów. Dodatkowe korzyści z nowej linii tramwajowej to także zmniejszenie ruchu samochodowego, a w efekcie - redukcja emisji spalin i hałasu.

"Chcemy podkreślić, że budowa nowej linii tramwajowej wpisuje się w miejską politykę tworzenia zrównoważonego transportu i jest elementem innych naszych działań w tym zakresie, takich jak m.in. budowa centrów przesiadkowych, dróg rowerowych, wprowadzanie stref o ograniczonym i uspokojonym ruchu, zakup autobusów elektrycznych, wdrożenie nowoczesnego systemu zarządzania transportem ITS czy też rozwijanie sieci rowerów miejskich – podkreślił naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice Bogusław Lowak.

Pierwotnie zakończenie budowy szybkiego tramwaju na południe miało nastąpić w IV kwartale 2020 r. Jednak już dzisiaj wiadomo, że ten termin zostanie przesunięty, ponieważ w trakcie prac nad raportem zdecydowano, że pomimo możliwości prawnych wynikających z regulacji tzw. specustawy drogowej, Urząd Miasta Katowice będzie prowadził rozmowy i zmierzał do kompromisu z właścicielami możliwie największej liczby nieruchomości. Spowodowało to wydłużenie tego etapu inwestycji o 12 miesięcy.

Aktualizacja harmonogramu prac i wskazanie nowego terminu zakończenia projektu nastąpi po uzyskaniu prawomocnej decyzji środowiskowej. Kolejnymi krokami będą: zakończenie prac projektowych, ogłoszenie przetargu na wykonanie oraz realizacja prac w terenie.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Katowice
budowa
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.