TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Gliwice przebudują główną ulicę, likwidując wydzielone torowisko tramwajowe
PAP InfoTram.pl - Opublikowano: 31.10.2019 10:45:57 1 komentarz
Gliwice przebudują główną ulicę, likwidując wydzielone torowisko tramwajowe (foto: UMG)

Projekt przebudowy jednej z głównych ulic Gliwic, zakładający likwidację wydzielonego torowiska tramwajowego, zamówił samorząd tego miasta. Gliwice, które przed 10 laty zrezygnowały z tramwajów, zwężą również samą arterię prowadzącą w kierunku sąsiedniego Zabrza.

Projekt przebudowy jednej z głównych ulic Gliwic, zakładający likwidację wydzielonego torowiska tramwajowego, zamówił samorząd tego miasta. Gliwice, które przed 10 laty zrezygnowały z tramwajów, zwężą również samą arterię prowadzącą w kierunku sąsiedniego Zabrza.

Chodzi o planowaną przebudowę ul. Chorzowskiej, od skrzyżowania ul. Zabrskiej, Dąbrowskiego i Poniatowskiego do zajezdni tramwajowej, niemal do granicy Zabrza. Przez dziesiątki lat wiodła tamtędy główna arteria komunikacyjna łącząca Gliwice m.in. z Zabrzem, Bytomiem, Chorzowem czy Katowicami. Przez 115 lat kursowała też tamtędy jedna z kluczowych linii tramwajowych w regionie.

W 2009 r. władze miasta zdecydowały jednak o likwidacji tramwajów w mieście, uznając je za przestarzałe i nieefektywne. W 2016 r. otwarto natomiast śródmiejskie odcinki Drogowej Trasy Średnicowej, która utworzyła dogodne połączenie drogowe między większością śląskich miast obecnej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Na ul. Chorzowskiej, na której ruch wówczas znacznie się zmniejszył, pozostawiono m.in. główne aglomeracyjne linie autobusowe. Jednocześnie niezagospodarowane nadal pozostaje wydzielone torowisko tramwajowe wzdłuż szerokiej jezdni. Remontując stopniowo ulice miasta, którędy kiedyś jeździły tramwaje, miejscowy samorząd przygotował także projekt przebudowy liczącej blisko 3 km ul. Chorzowskiej.

W środę władze miasta poinformowały w swoim biuletynie o wyborze wykonawcy dokumentacji projektowo-budowlanej tego przedsięwzięcia. Na podstawie istniejącej już wstępnej koncepcji, przewidującej m.in. wykorzystanie terenu po nieczynnym torowisku tramwajowym, projekty wykonać ma w ciągu 15 miesięcy biuro A-propol.

Wstępna koncepcja zakłada przebudowę skrzyżowania ulic Dąbrowskiego i Chorzowskiej na rondo, a w miejscu nieczynnego torowiska utworzenie strefy rowerowo-spacerowej. Szeroka jezdnia ma zostać zwężona do 9 metrów, a dla przechodzących przez nią pieszych powstać mają dodatkowe azyle. Zaplanowano budowę miejsc postojowych oraz ławki i stojaki rowerowe. Ma być także bardziej zielono.

Planowane prace mają poprawić bezpieczeństwo i parametry funkcjonalno-użytkowe ulicy. Wykonawca projektu budowlanego i wykonawczego inwestycji może wprowadzić zmiany, które jeśli zostaną zaakceptowane przez miasto, będą brane pod uwagę podczas realizacji.

To już kolejna przygotowywana obecnie przebudowa ważnej arterii Gliwic. W połowie września br. miasto wybrało projektanta przebudowy najbardziej reprezentacyjnej gliwickiej ul. Zwycięstwa, którą kiedyś również kursował tramwaj. Nie zostanie ona wyłączona z ruchu; ma stać się przyjazna dla wszystkich jego uczestników.

Projekt przebudowy ul. Zwycięstwa ma powstać w ciągu roku od zawarcia umowy. Istniejąca koncepcja obejmuje odcinek od skrzyżowania z ul. Dubois do skrzyżowania z placem Inwalidów Wojennych. Główna zaproponowana zmiana wobec stanu istniejącego to zwężenie jezdni i budowa pasa, "którym poruszałby się pojazd alternatywny dla obecnie funkcjonującego autobusu".

Koncepcja przewiduje wymianę nawierzchni jezdni i chodników. Chodniki mają odpowiadać dwóm funkcjom, tzw. szybkiej i rekreacyjnej. Pomiary ruchu wykazały, że nie ma możliwości wyłączenia ul. Zwycięstwa z ruchu kołowego. Założono wprowadzenie strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h. Rowerzyści mają poruszać się jezdnią z uspokojonym ruchem.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Gliwice
torowisko
tory
infrastruktura
  • Krzysztof Rubik – 31.10.2019

    Może się łudzę ale mam nadzieję że jeszcze tramwaje wrócą do Gliwic.

  • Piotr Siejok – 31.10.2019

    Taki rym wkleja. Trza miec wiara i nadzieja.

  • Mateusz Jadziński – 31.10.2019

    Skoro tak bardzo nie lubią tramwajów to może chociaż BUSPAS na miejsce torowiska?!? Rzecz jasna powrót tramwaju byłby dużo lepszt

  • Adam Pająk – 31.10.2019

    Błąd. Zapraszamy do Wrocławia, żeby zobaczyć skutki

  • Peter Kaminski – 31.10.2019

    Oj Gliwice zapłacą jeszcze za ten błąd

  • Radosław Cudzich – 31.10.2019

    No i bardzo dobrze, cisza, spokój, nie tłucze się żaden rozklekotany tramwaj. Przy poziomie obsługi tramwajów w GOPie to i tak się dziwię że ktoś chce to dalej u siebie w mieście utrzymywać.

  • Irek Zbirek – 31.10.2019

    W czasach renesansu tramwajów, oni zwijają. Małe, krótkoterminowe myślenie. Brak słów.

  • Krzysztof Rubik – 31.10.2019

    W historii Gliwic już kiedyś tramwaje miały dłuższą przerwę w kursowaniu, nie pamiętam tylko w jakich latach to było.

  • Maciej Górowski – 31.10.2019

    A tam dalej zacofanie panuje...

  • Grzegorz Lubiński – 01.11.2019

    Miasto "inteligencji"🙃,to tramwaje im przeszkadzają👎👎👎

  • Marecki – 01.11.2019

    Gorzów też miał zaszaleć z rozbudową sieci a tymczasem słyszy się że budowa nowej lini tramwajowej na Górczyn zostaje przesunięta o 5 lat kosztem budowy nowej szkoły...Do tego olbrzymie opóźnienia w remoncie obecnej sieci które trwają już ponad 2 lata.

  • Ryszard Kownacki – 01.11.2019

    Powinien być przepis umożliwiający nasłanie komisarza rządowego przejmującego na miasto które nie spełnia norm czystosci powietrza, bezpieczeństwa drogowego, dostępności dla ludności tanich usług transportowych

  • Sławomir Jaworski – 05.11.2019

    Gliwice jeszcze słono zapłacą za ten błąd WFT, oj, słono... A teraz trzeba posprzątać miasto po panu Zygmuncie F.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.