TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Gdynia ma pierwsze fotowoltaiczne przystanki w Polsce
TransInfo.pl - Opublikowano: 05.12.2019 10:30:01
Gdynia ma pierwsze fotowoltaiczne przystanki w Polsce; fot. ZKM Gdynia

Innowacyjne wiaty przystankowe z ładowarkami indukcyjnymi i elektronicznymi rozkładami jazdy pojawiły się na razie w czterech miejscach w Gdyni.

Innowacyjne wiaty przystankowe z ładowarkami indukcyjnymi i elektronicznymi rozkładami jazdy pojawiły się na razie w czterech miejscach w Gdyni.

Czekasz na autobus? Naładuj baterię w swoim telefonie, korzystając z energii wytworzonej przez… przystanek! Zarząd Komunikacji Miejskiej Gdynia ustawił cztery inteligentne wiaty, które korzystają z paneli fotowoltaicznych, e-papierowych ekranów z aktualizowanym na bieżąco rozkładem jazdy czy adaptacyjnego oświetlenia. Pojawi się też 9 nowych, tradycyjnych wiat.

Dają dużo więcej możliwości niż tylko schronienie się przed deszczem. Na czterech przystankach autobusowych w Gdyni pojawiły się nowoczesne, inteligentne wiaty, które są pierwszymi instalacjami tego typu w Polsce.

Energia ze słońca

Korzystają z nowych technologii zasilanych z odnawialnego źródła energii - na ich dachu znajdują się panele fotowoltaiczne. Energia solarna jest magazynowana, przez co wiata jest samowystarczalna. Co oznacza to dla pasażerów? Możliwość skorzystania z ładowarki indukcyjnej i z klasycznym wejściem USB do telefonu, ekrany e-papierowe z rozkładem jazdy, który jest aktualizowany i zawiera informacje o zmianach oraz utrudnieniach, a także adaptacyjne oświetlenie uruchamiające się po wykryciu użytkownika, którego poziom natężenia światła dopasowuje się do pogody i pory dnia.

Cztery lokalizacje

Nowoczesne rozwiązania działają na czterech przystankach autobusowych: Chylonia Centrum 03 (przy ulicy Kartuskiej), Morska – Estakada 04 (przy Estakadzie Kwiatkowskiego), skwer Kościuszki – InfoBox 04 (przy ulicy 10 Lutego) oraz Wybickiego 02 (przy ul. Świętojańskiej).

- Przy wdrażaniu tej innowacji przyświeca nam idea Smart City. Dziś komunikacja miejska to już nie tylko podróż z punktu A do punktu B, pasażerowie cenią sobie komfort. Podróż zaczynamy już na przystanku, gdzie teraz dajemy możliwość naładowania telefonu przez indukcyjną ławkę oraz pełną, dynamiczną informację pasażerską – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Bezemisyjne wiaty

Wykorzystanie energii solarnej sprawia, że wiaty są bezemisyjne. Technologia pomoże też w ich codziennej obsłudze – aktualizowanie np. rozkładów jazdy będzie odbywać się z jednego miejsca. Dodatkowo dzięki ekranom pasażerowie nie spotkają się już z sytuacją, gdy przez zerwanie kartki nie zobaczą rozkładu. W konstrukcji użyto też szkła hartowanego, które ma być odporne na próby wandalizmu.

- Inteligentne wiaty solarne łączą estetykę nowoczesnego designu, wpływającą bezpośrednio na wizerunek miasta z szeregiem funkcjonalności dla ich użytkowników – wyjaśnia Hubert Kołodziejski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Każda z wiat podpięta jest do zdalnego panelu zarządzania, w którym dostępne są informacje na temat działania paneli fotowoltaicznych, akumulatorów, czy też ogólnego użytkowania wiaty. Panel sterowania zapewnia też możliwość zdalnego zarządzania wyświetlaczami czy oświetleniem – wymienia dyrektor ZKM.

To nie wszystkie zmiany dla pasażerów gdyńskiej komunikacji publicznej. W ciągu najbliższych dwóch miesięcy na dziewięciu innych przystankach zamontowane zostaną też nowe wiaty w tradycyjnym wydaniu.

Na czterech zastąpią stare konstrukcje (Filipkowskiego 01 i Filipkowskiego 02, Oksywie Dickmana 01, Zwycięstwa - Wielkopolska 04), a na pięciu będą nowością (Akademia Marynarki Wojennej 02, Górnicza - Damroki 02, Skarbka I 01, Spokojna - Cmentarz 01, Szczeblewskiego 02).



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przystanek
fotowoltaika
Gdynia
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.