TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Fundacja Napraw Sobie Miasto o ustawie o PTZ
TransInfo.pl - Opublikowano: 20.03.2019 13:38:27
Fundacja Napraw Sobie Miasto o ustawie o PTZ

Jubileuszowa, 10. próba zmiany ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w opinii Fundacji Napraw Sobie Miasto.

Jubileuszowa, 10. próba zmiany ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w opinii Fundacji Napraw Sobie Miasto.

Ratowanie PKS-ów, eliminacja białych plam czy może legislacyjna fuszerka? Dziesiąty już projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym mocno różni się od poprzednich wersji, przede wszystkim w zakresie kompetencji i obowiązków powiatów. Projekt rodzi jednak także szereg kontrowersji w odniesieniu do dużych miast. W zasadzie trudno powiedzieć, co przyświecało twórcom akurat takich zapisów.

Z jednej strony słyszymy słowa o ratowaniu PKS-ów, a tymczasem konsekwentnie promowane są zapisy zrównujące przewozy powiatowo-gminne z komunikacją miejską. Dla operujących na tej zasadzie PKS-ów oznacza to likwidację dopłat do ulg ustawowych - mówi Jan Olma z Bielska-Białej, członek formacji GOPgear. Problem ten dotyczy właśnie PKS Bielsko-Biała, gdzie utworzono związek powiatowo-gminny. I teraz PKS ma być karany za to, że gminy potrafią się dogadać z powiatem i ustrukturalizować współpracę? Przecież to niedorzeczne, że w sytuacji, gdy przewozy ponadlokalne są organizowane w ten sposób, że gmina przekazuje powiatowi pomoc finansową w formie dotacji na utrzymywanie połączeń, to budżet państwa refunduje koszty ulg ustawowych, ale gdy ta sama gmina utworzy wraz z innymi oraz z powiatem związek powiatowo-gminny, to dopłaty z budżetu państwa mają być skasowane – dodaje.

Mniej dla powiatów, więcej dla marszałków

To nie jedyny mankament proponowanej nowelizacji. Znaczna część kompetencji i obowiązków powiatów ulega kasacji, za to więcej w swoim ręku ma dzierżyć marszałek. Ale przepis nakazujący marszałkowi optymalizację potrzeb przewozowych w ogóle nie precyzuje, czym owa optymalizacja ma być! Czy chodzi o minimalizację kosztów czy może raczej o zapewnienie transportu w skali większej niż tylko poranny kurs do szkoły i rozwóz po południu? Trzeba też mieć na uwadze, że potrzeby przewozowe będą określane poprzez wytyczanie linii komunikacyjnych i proces ten odbywał się będzie na szczeblu niższym, w powiecie. To rodzi pokusę "targowania się" powiatów z władzami regionu właśnie o to, co ostatecznie trafi do wojewódzkiego planu transportowego, a co zostanie "zoptymalizowane" - wszak ustawa nie daje czytelnych i transparentnych narzędzie "optymalizacji".

Z perspektywy dużych miast

Dla odmiany z perspektywy dużych miast zaskakujące jest odnoszenie zintegrowanych systemów taryfowych tylko do transportu drogowego. Proponowane przepisy chyba nie zostały do końca przemyślane, bowiem ich wprowadzenie mogłoby doprowadzić do dużego chaosu taryfowego w największych miastach w kraju, w tym także w naszej Metropolii. - Projekt ustawy mówi, że standard obsługi linii, w tym zintegrowane systemy taryfowe, mają być ujmowane w planach transportowych tylko w odniesieniu do przewozów drogowych - wskazuje Krzysztof Parma z GOPgear - To nieporozumienie. I nawet nie chodzi tylko o funkcjonujące w niemal wszystkich dużych miastach bilety zintegrowane na komunikację miejską i kolej, ale także o tramwaje! Pamiętajmy, że w rozumieniu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym tramwaj nie jest transportem drogowym, ustawa operuje tu pojęciem transportu innego szynowego. A skoro tylko w odniesieniu do transportu drogowego plan transportowy ma określać stosowanie zintegrowanych systemów taryfowych, to zgodnie z logiką stosowanie takich systemów nie może mieć miejsca nigdzie poza przewozami drogowymi, czyli np. nie może mieć miejsca w tramwajach.

Stanowisko grupy GOPgear

Działająca przy Fundacji "Napraw Sobie Miasto" grupa GOPgear przekazała swoje stanowisko na temat projektu do Ministerstwa Infrastruktury. Choć obecnie nie trwają konsultacje społeczne, a upublicznienie projektu na stronach Rządowego Centrum Legislacji jest związane z przekazaniem do opiniowania przez Komitet Wspólny Rządu i Samorządu, to zrzeszeni w GOPgear fascynaci transportu liczą, że uda się wpłynąć na proces legislacyjny w taki sposób, aby nowe prawo przynosiło wartość dodaną dla wszystkich zainteresowanych. Bo najważniejszy jest w tym wszystkim pasażer.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ustawa
PKS
nowelizacja
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.