TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Finiszuje projekt linii tramwajowej na południe Katowic
PAP InfoTram.pl - Opublikowano: 27.02.2018 12:55:33 1 komentarz
Finiszuje projekt linii tramwajowej na południe Katowic

W procesie projektowania nowej linii tramwajowej na południe Katowic dobiega już końca proces uzgadniania szczegółów przebiegu trasy - poinformował PAP wiceprezydent Katowic Bogumił Sobula. Późną wiosną gotowy powinien być wniosek o decyzję środowiskową.

W procesie projektowania nowej linii tramwajowej na południe Katowic dobiega już końca proces uzgadniania szczegółów przebiegu trasy - poinformował PAP wiceprezydent Katowic Bogumił Sobula. Późną wiosną gotowy powinien być wniosek o decyzję środowiskową.

Pięciokilometrowa nowa linia tramwajowa na południe Katowic, która ma powstać do 2020 r., poprowadzi od dzisiejszej pętli tramwajowej w dzielnicy Brynów do dzielnicy Kostuchna. Szacunkowy koszt całkowity inwestycji to 135 mln zł.

Linia tramwajowa ma być szybką drogą transportu między centrum a południowymi dzielnicami, najszybciej rozrastającymi się dziś w Katowicach. Tramwaje mają jeździć co 10 minut, a układ przystanków autobusowych i tramwajowych ma umożliwiać przesiadki "drzwi do drzwi". Wraz z linią tramwajową powstać ma równoległa ścieżka rowerowa, a w dalszej perspektywie - droga.

Projektowanie inwestycji trwa od grudnia 2016 r. Wartą 1,84 mln zł umowę – z 22-miesięcznym terminem realizacji – wykonuje firma Sweco. Jak powiedział PAP wiceprezydent Katowic, w procesie projektowania późną wiosną powinien być gotowy wniosek o decyzję środowiskową.

Już wcześniej zdecydowano, że linia tramwajowa rozpocznie się na obecnej pętli Brynów, a kończyć będzie się na nowej pętli Kostuchna. Tramwaj będzie jeździł wzdłuż ulic Rzepakowej i Kolejowej, a potem terenami poza drogami publicznymi - wzdłuż linii kolejowej i ciepłociągu - mijać tereny leśne i docierać na Osiedle Odrodzenia, wzdłuż ul. Radockiego i Bażantów do pętli w rejonie ul. Armii Krajowej.

"Kończymy kwestię bardzo precyzyjnego uzgadniania przebiegu trasy – nie chodzi już o wytyczenie, którędy ma jechać tramwaj, ale o bardzo precyzyjne rozmowy z poszczególnymi interesariuszami. Na trasie przebiegu linii tramwajowej mamy wiele podmiotów, wielu mieszkańców, wiele instytucji, z którymi trzeba bezpośrednio omówić rozwiązania projektowe w bezpośredniej bliskości tych obiektów" - wyjaśnił wiceprezydent Katowic.

Jako przykład wskazał na przebieg linii przy Górnośląskim Centrum Medycznym. Projektant, znając ogólny ustalony przebieg linii tramwajowej, przedstawia np. kilka wariantów przeprowadzenia torowisk, umieszczenia przystanków, rozwiązania kwestii skomunikowań czy wjazdów na parkingi szpitala. Najpierw warianty akceptuje miasto, potem są one dyskutowane z zainteresowaną stroną.

Sobula przypomniał, że formuła przygotowania inwestycji nie wymaga np. aż tak szerokich punktowych uzgodnień; ocenił jednak, że ich pominięcie byłoby krótkowzroczne. "Definiujemy tę inwestycję jako przedsięwzięcie społeczno-inżynierskie. Społeczne na pierwszym miejscu, bo w dzisiejszych czasach bardzo trudno powiedzieć, że ma być tak, a nie inaczej" - podkreślił.

Już na etapie przygotowania wymogów zamówienia miasto określiło, że wykonawca dokumentacji ma koordynować prace z blisko dwudziestoma podmiotami oraz w możliwie największym zakresie pytać o opinię mieszkańców. Został w tym kontekście zobowiązany m.in. do organizacji co najmniej 10 spotkań z mieszkańcami i działań informacyjnych.

Prócz kwestii konsultacji społecznych wyszczególniono m.in., że nowa sieć tramwajowa powinna przebiegać wzdłuż istniejącej już infrastruktury ciepłowniczej i kolejowej, nie tworząc nowej bariery między mieszkańcami a lasem, w pobliżu którego będzie przebiegała linia. Jeśli realizacja prac będzie wymagała wycinki drzew, w miejscu jednego dotychczasowego mają być sadzone co najmniej dwa nowe.

Ogółem prace projektowe obejmują przygotowanie projektów budowlanych, wykonawczych oraz szacunku prac i kosztów niezbędnych do realizacji inwestycji.

Realizowany wspólnie z Tramwajami Śląskimi projekt nowej linii tramwajowej zakłada, że umożliwi ona podróż tramwajem z Kostuchny na Rynek w godzinach szczytu w 22-24 minuty. Prędkość komunikacyjna ma wynosić 24-30 km/h. Na nowej trasie będzie osiem przystanków, oddalonych od siebie o 600-800 m. Budowa linii nie będzie skutkowała wyburzeniem żadnych budynków.

Katowicki magistrat podkreśla, że linia do południowych dzielnic jest ważna dla miasta z perspektywy zachęcania mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Przypomina, że ostatnia rozbudowa sieci tramwajowej w tym mieście - nie biorąc pod uwagę modernizacji lub przebudowy istniejących połączeń - miała miejsce w 1947 r.

Budowę nowej linii na południe Katowic ma obejmować trzeci etap szacowanego na ok. 885 mln zł (w kosztach kwalifikowanych) unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Jej szacunkowy koszt całkowity to 135,2 mln zł, w tym wydatki kwalifikowane 110 mln zł, a dofinansowanie 71,2 mln zł. W poniedziałek wiceminister rozwoju Witold Słowik wyraził nadzieję, że umowa na dofinansowanie tego etapu projektu TŚ zostanie podpisana w IV kw. br.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Katowice
budowa
  • Maciek Zagórny – 27.02.2018

    To magistrat i Krupa się będą teraz puszyli jacy to oni fajni bo zbudują nową linię której nie chcieli, robili wszystko żeby zniechęcić do tego mieszkańców i zostali w pewien sposób zmuszeni do niej?

  • Marcin Szternberg – 27.02.2018

    Wiewiórki z lasu zachwycone już zacierają łapki 😁

  • Edi666 – 27.02.2018

    Napiszcie o tym, że przetarg w Warszawie przywrócony. Stadler i Skoda wykluczone, a Pesa przekracza budżet.Został Hyundai.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.