TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Elektrobusy dla MZK Ostrów Wlkp. Co jeśli nie Ursusy?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 13.06.2019 14:00:26
fot. UM Ostrów Wielkopolski

MZK w Ostrowie Wielkopolskim jeszcze raz szuka dostawcy sześciu elektrobusów klasy MAXI z ładowarkami. Skoro nie Ursus to kto je może dostarczyć? Kto by to nie był to wygląda, że wymagania MZK pozostały bez zmian.

Miejski Zakład Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim jeszcze raz szuka dostawcy sześciu elektrobusów klasy MAXI z ładowarkami. Skoro nie Ursus to kto je może dostarczyć? Kto by to nie był to wygląda, że wymagania MZK pozostały bez zmian.

Warunki formalne ogłoszonego 31 maja postępowania opisaliśmy tutaj. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi 13 100 000 PLN netto, co by dawało wycenę w wysokości 2 183 333 PLN netto za jeden elektrobus. Termin dostawy do 365 dni od podpisania umowy. Wszystkie elektrobusy będą objęte trzyletnią gwarancją całopojazdową, dziesięcioletnią na trwałość konstrukcji oraz poszyć zewnętrznych, a pięcioletnią na powłoki lakiernicze. Baterie trakcyjne będą objęte rękojmią przez osiem lat, a ładowarki o dwa lata krócej.

Wybór najlepszej oferty
Tak jak w przetargu sprzed niespełna dwóch lat mamy dwa kryteria oceny ofert. Prym wiedzie cena, która ma 60% wagi. Do 40% można wywalczyć w ocenie technicznej. Premiowane są:

  • szkielet nadwozia wykonany z aluminium lub stali nierdzewnej - 12 pkt
  • poszycia zewnętrzne wykonane z aluminium lub stali nierdzewnej - 6 pkt
  • progi wejściowe na wysokości 300 - 320 mm - 5 pkt
  • centralny silnik trakcyjny - 8 pkt
  • jak najniższe zużycie energii w warunkach testu SORT2 - 7 pkt
  • diodowe zewnętrzne i wewnętrzne oświetlenie - 2 pkt

Jakie elektrobusy?
MZK chce sześciu "MAXI-elektryków" o długości 11,8 - 12,15 m, szerokości 2,4 - 2,55 m i nie wyższych niż 3,4 m. Pojemność każdego pojazdu określono na min. 75 pasażerów. Dla co najmniej 24 osób mają się znaleźć fotele. Co najmniej pięć ma być dostępnych z niskiej podłogi. Wymiana pasażerów odbędzie się przez trzy pary dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-2, każde o prześwicie min. 1200 mm.

Czas na napęd. Przewoźnik jako kolejny w ostatnim czasie skupił się na opisie minimalnych parametrów ruchowych. Autobus ma być napędzany jednym lub dwoma silnikami trakcyjnymi o mocy min. 160 kW. Jednostka ma umożliwiać osiągnięcie przez pojazd, w którym znajduje się minimum 70 pasażerów, zmiany prędkości od 0 do 60 km/h w czasie max 27 sekund, zmiany prędkości od 0 do 40 km/h w czasie max 15 sekund, zmiany prędkości od 0 do 20 km/h w czasie max 6 sekund. Ostrowskie "elektryki" mają posiadać baterie o pojemności min. 200 kWh. Pojazdy mają być przystosowane ładowania poprzez złącze plug-in o mocy 100 kW.

Pojazdy muszą posiadać klimatyzację zarówno przestrzeni pasażerskiej jak i kabiny kierowcy. Moc chłodniczą dwóch agregatów określono na min. 22 kW. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez wywietrzniki dachowe oraz min. pięć okien bocznych, przesuwnych lub uchylnych. Nie zabraknie oczywiście także monitoringu i gniazdek USB dla pasażerów. Pojazdy muszą zostać także wyposażone w biletomaty.

Ostatnia pozycja w naszej analizie to tradycyjnie SIP. Na zewnątrz zastosowano będą trzy tablice diodowe o wysokiej rozdzielczości. W środku znajdujemy aż trzy tablice LCD 23". Na nich będzie prezentowana informacja liniowa. Nie zabraknie oczywiście głosowych zapowiedzi przystanków i GPS. Całością będzie sterował wielofunkcyjny autokomputer z dotykowym interfejsem.

Podsumowując...
Wymagania MZK pozostały bez zmian przez ostatnie miesiące. Przewoźnik postawił na rozwiązania, które powinny wpłynąć na nieznaczne obniżenie ceny elektrobusów. Takie ekonomiczne podejście należy chwalić.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
MZK Ostrów Wlkp.
elektrobus
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.