TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Eksport tramwajów i metra w 2013 roku
INFOTRAM Karol Wach - Opublikowano: 17.02.2014 14:00:37 16 komentarzy
Eksport tramwajów i metra w 2013 roku

Prezentujemy pierwsze zestawienie eksportu tramwajów i metra z Polski. To pierwsze takie podsumowanie w naszym portalu. Wyłączenie segmentu tramwajowego i metra z ogólnej kategorii pojazdy szynowe wydaje się uzasadnione, zwłaszcza, że w ubiegłym roku za granice naszego kraju pojechały produkty trzech firm.

Prezentujemy pierwsze zestawienie eksportu tramwajów i metra z Polski. To pierwsze takie podsumowanie w naszym portalu. Wyłączenie segmentu tramwajowego i metra z ogólnej kategorii pojazdy szynowe wydaje się uzasadnione, zwłaszcza, że w ubiegłym roku za granice naszego kraju pojechały produkty trzech firm. To, w kolejności alfabetycznej Alstom, PESA i Solaris. Łączenie ci trzej producenci wyeksportowali 36 pojazdów, z czego, i tu być może jest to pewna niespodzianka, większość stanowią wagony metra. Jest ich aż 27. Pozostałe 9 to tramwaje. Jak się okazuje zdecydowanym liderem eksportowego rynku, obejmującego oczywiście tramwaje i metro, jest Alstom. W chorzowskiej fabryce zostało wyprodukowanych 27 jednostek, z których 21 trafiło do Budapesztu (7 –linia 2 oraz 14 –linia 4), pozostałe sześć do Amsterdamu. Co ciekawe właśnie wagony metra stanowią całość produkcji kompletnych pojazdów w Chorzowie. Pozostały obszar działalności Alstomu w Polsce to produkcja korpusów do pociągów, o czym szerzej napiszemy w InfoRail. Dla porównania w roku 2012 chorzowska fabryka wyprodukowała 16 jednostek, co oznacza wzrost w 2013 roku o 11 pojazdów. Drugie miejsce dla Solarisa. W 2013 roku polski producent dostarczył do niemieckiej Jeny pięć wagonów Tramino. To pierwsze tramwajowe zagraniczne zamówienie zrealizowane przez wielkopolską firmę, a zatem debiut w zestawieniu eksportowym. Trzeci z eksportowych producentów to oczywiście PESA. Bydgoski producent w 2013 roku rozpoczął realizację kontraktu na Swingi dla Sofii. Łączenie zostały przekazane cztery tramwaje. To wynik o wiele słabszy od tego zanotowanego rok wcześniej, kiedy to PESA dostarczyła dla zagranicznych odbiorców 13 tramwajów. A zatem musimy odnotować spadek o 9 jednostek.Rok 2014 na pewno będzie lepszy na rynku eksportowym. O ile pewną niewiadomą pozostaje praca zakładu Alstomu w Chorzowie, o tyle możemy łatwo przewidzieć, że Solaris rozpocznie dostawy Tramino dla Brunszwiku, PESA zaś kontynuować będzie eksport Swingów dla Sofii oraz rozpocznie przekazywanie Fokstrotów dla Moskwy. To największe tramwajowe zamówienie polskiej firmy. Łącznie rosyjska stolica ma odebrać 120 tramwajów. Klasyfikacja eksportowaProducentLiczba dostarczonych pojazdów Udział w rynku eksportowym Alstom2775%Solaris514%PESA411%I jeszcze zestawienie krajów, do których trafiły produkty z Polski:Węgry –21Holandia –6 Niemcy –5Bułgaria –4
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PESA
Solaris
Alstom
rynek
eksport
  • Power – 17.02.2014

    super

  • Combino – 18.02.2014

    Nie pierwszy raz już zestawienie wychodzi dość kontrowersyjnie. Po pierwsze,liczenie na zasadzie "sztuka to sztuka" tak samo 6-wagonowego składu metra i 30-metrowego tramwaju wygląda dość... dziwnie. Po drugie,zabawne jest postawienie Solarisa na drugim miejscu w sytuacji,gdy to jego CAŁA UBIEGŁOROCZNA PRODUKCJA,a Pesa jest w trakcie realizacji kontraktu dla Sofii (czyli tyle co Jena i Brunszwik razem,odjąwszy jedynie brunszwicką opcję) i tuż przed rozpoczęciem dostaw do Moskwy; autor osiągną w ten sposób efekt podobny do wyjęcia zdania z kontekstu,czyli niby prawda,ale zupełnie zamazuje faktyczny obraz...

  • KW – 18.02.2014

    Powiem więcej. Pesa jest w trakcie produkcji Fokstrotów dla Moskwy a to 120 tramwajów. Ale zestawienia opierają się na liczbach a te wychodzą tak jak wychodzą. Fakty nie zostały zamazane, wspomiamy przecież że to dopiero początek. W zestawieniach autobusowych też to tak funkcjonuje i to już od lat.

  • nsaj – 20.02.2014

    Metro a tramwaj to dwa różne pojazdy nie zastawiajcie ich ze sobą

  • ns – 20.02.2014

    Fakty sobie a faktyczny zestaw sobie metro ma przewage nad tramwajami

  • ns – 20.02.2014

    Nie pierwszy raz eksportowano pojazdy z Polski

  • nz – 20.02.2014

    W tym roku alstom także dostarczy wagony metra dla Amsterdamu wiec wszystko jest tu jasne

  • nzs – 20.02.2014

    Solaris dla Brunszwiku 15 sztuk a pesa najwięcej tramów wyeksportuje

  • ahj – 20.02.2014

    Dobrze że alstom choć wagony metra u nas robi

  • bzs – 20.02.2014

    Polska powoli potęgą tramwajowa sie staje

  • hjas – 20.02.2014

    Coraz lepsze dane

  • e-podróżnika – 20.02.2014

    Fakty faktami faktyczny obraz obrazuje ze jest coraz lepiej

  • sn bd – 20.02.2014

    Fakty są coraz lepsze na rzecz Polski

  • Hubert – 24.02.2014

    Takie zestawienie ma sens co nawyżej w takcie półrocza, a najlpiej roku. No i dane bez odniesienia do co najmniej 2 okresów wcześniejszych nie mają właściwie żadnej wartości.

  • KW – 24.02.2014

    A podsumowanie roku to w jakim niby takcie jest? Bo trochę się gubię w tym wywodzie o braku wartości.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.