TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Dwie oferty dla PKM Gliwice. MAN vs Solaris!
INFOBUS.PL - Opublikowano: 14.01.2020 16:00:50
Dwie oferty dla PKM Gliwice. MAN vs Solaris!

Dwie oferty otrzymał PKM w Gliwicach. O kontrakt na dostawę 10 nowych autobusów klasy MAXI walczą MAN i Solaris. I to ten pierwszy może być górą mimo tego, że przedstawił droższą ofertę. Co wcale nie znaczy, że nieciekawą.

Dwie oferty otrzymało Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach. O kontrakt na dostawę 10 nowych autobusów klasy MAXI walczą MAN i Solaris. I to ten pierwszy może być górą mimo tego, że przedstawił droższą ofertę. Co wcale nie znaczy, że nieciekawą.

Czego chcą w Gliwicach?
PKM interesują autobusy klasy MAXI z całkowicie z niską podłogą. Mają to być konstrukcje z nadwoziami o długości 11,8 - 12,2 m, szerokości do 2,55 m i nie wyższe niż 3,25 m. Każdy umożliwi podróż min. 90 pasażerom, w tym nie mniej niż 23 na miejscach siedzących. Z niskiej podłogi mają być dostępnych przynajmniej dziewięć foteli. Dostęp na pokład ma być dalej zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2. 

Pojazdy mają być napędzane silnikami diesla, które spełniają normę Euro 6. Muzą to być jednostki o pojemności min. 6 l. Nie mogą być one słabsze niż 200 kW i osiągać min. 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego. 

Zostaną one zblokowane z automatycznymi skrzyniami biegów. Przekładnia musi posiadać oprogramowanie umożliwiające optymalizację zużycia paliwa. Efekt finalny ma zapewniać średnie zużycie paliwa na poziomie nie większym niż 35,5 l na 100 km w warunkach testu SORT2. Nie zabraknie oczywiście systemu detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika. 

Gliwicki standard
Autobusy muszą posiadać klimatyzację z funkcją rozdzielenia pracy osobno na przestrzeń pasażerską i kabinę kierowcy. Moc chłodnicza agregatu ma być dostosowana do kubatury autobusu, jednak być nie mniejsza niż 25 kW. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez co najmniej jeden wywietrznik dachowy oraz przez uchylne lub przesuwne okna boczne. Ma ich być przynajmniej osiem. Nie zabraknie także gniazdek USB dla pasażerów, monitoringu, WiFi i instalacji pod montaż urządzeń systemu ŚKUP. 

System informacji pasażerskiej ma się opierać na czterech zewnętrznych wyświetlaczach diodowych o wysokiej rozdzielczości. Wśród nich znajdzie sie jeden dla osób niedowidzących, a przedni ma posiadać pole RGB do prezentacji numeru linii. Za kabiną kierowcy znajdzie się diodowa tablica do prezentacji liniowej. Nie zabraknie oczywiście GPS oraz głosowych zapowiedzi przystanków. Całością będzie sterował autokomputer z dotykowym interfejsem. SIP jak widać podstawowy, ale dzięki temu PKM zagwarantował sobie odczuwalną oszczędność w cenie autobusów.

Wszystkie pojazdy będą objęte co najmniej dwuletnią gwarancją całpojazdową lub do osiągnięcia przebiegu 168 000 km przez każdy z autobusów. Gliwicki przewoźnik wymaga, aby przekazać mu autobusy w ciągu maksymalnie 310 dni od podpisania umowy. To termin z pewnością zadowalający dla producentów.

MAN vs Solaris
Dziś, 14 stycznia minął termin składania ofert. PKM na zakup 10 "dwunastek" przygotował 11 685 000 PLN brutto. A to dało wycenę w wysokości 950 000 PLN netto za autobusów. Dwóch otwartych dziś ofert jedna przewyższa te szacunki.

Pierwszą i jednocześnie to przekraczającą budżet przedstawił MAN. Opiewa ona na 12 287 700 PLN brutto. Cena jednostkowa to 999 000 PLN netto. PKM producent "lwów" zaoferował autobusy z serii Lion's City 12. I zapewne z dodatkowym modułem hybrydowym, co w tej sytuacji może mieć największe znaczenie.

Tańszy i mieszczący się w budżecie jest Solarisa. Ta propozycja to 11 426 700 PLN brutto. A to daje 929 000 PLN netto za jednego spalinowego Nowego Urbino 12 z downisizingowym kompletem.

Każdy z producentów zaoferował na autobusy dwuletnią gwarancję całopojazdową. Cena przemawia za Solarisem, ale jeśli PKM zdecyduje się zwiększyć budżet to górą będzie MAN. A to za sprawą oceny technicznej. Czekamy więc kolejne ruchy gliwickiego przewoźnika.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
PKM Gliwice
MAN
Solaris
hybryda