TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Do 2020 roku Częstochowa przebuduje infrastrukturę tramwajową
PAP InfoTram.pl - Opublikowano: 30.05.2018 09:28:22
Do 2020 roku Częstochowa przebuduje infrastrukturę tramwajową

Do końca 2020 r. w Częstochowie mają potrwać prace związane z, zakrojoną na największą jak dotąd skalę, całościową przebudową ok. 13 km linii tramwajowej w tym mieście. Warte ponad 114,5 mln zł przedsięwzięcie miasto prowadzi przy wsparciu funduszy unijnych.

Do końca 2020 r. w Częstochowie mają potrwać prace związane z, zakrojoną na największą jak dotąd skalę, całościową przebudową ok. 13 km linii tramwajowej w tym mieście. Warte ponad 114,5 mln zł przedsięwzięcie miasto prowadzi przy wsparciu funduszy unijnych.

To jedna z dwóch części projektu miasta dofinansowanego w ubiegłorocznym konkursie Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Umowę ws. blisko 143,8 mln zł dotacji do projektu oszacowanego na 208,1 mln zł władze województwa i miasta podpisały w październiku ub. roku. Prócz remontów ponad 13 km torów, obejmuje on zakup 10 tramwajów.

Przetarg na część infrastrukturalną projektu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Częstochowie ogłosiło w połowie ub. roku. Jedno postępowanie objęło całość przewidzianych prac – w systemie "projektuj i buduj". Oferty otwarto w październiku ub. roku. Najtańszą z trzech złożonych, opiewającą na 114,5 mln zł brutto, przygotowało konsorcjum NDI-Balzola.

We wtorek częstochowski samorząd poinformował o podpisaniu umowy z tym wykonawcą. Prace, zgodnie jego ofertą, mają zostać zrealizowane w ciągu 19 miesięcy. Oznacza to, że termin upłynie z końcem 2020 r.

Zamówienie to ujmuje m.in. większą część częstochowskich torowisk istniejących przed ukończeniem nowej linii w kierunku dzielnic Błeszno, Wrzosowiak i Raków w 2012 r. Łącznie powstało wówczas ok. 4,5 km dwutorowej linii, czyli 9 km tzw. toru pojedynczego. Obecnie cały częstochowski system tramwajowy to 14,7 km, czyli ponad 29 km toru pojedynczego.

W dofinansowanym projekcie MPK założyło wyremontowanie ok. 13,5 km toru pojedynczego wraz z siecią trakcyjną, budowę dwóch nowych tzw. podstacji trakcyjnych i przebudowę jednej istniejącej (wraz z częścią infrastruktury zasilającej), a także przebudowę dwóch pętli tramwajowych.

Prace mają objąć odcinki od pętli w dzielnicy Północ do pętli przy dworcu w Rakowie z wyłączeniem wyremontowanego odcinka w al. Niepodległości. Na śródmiejskim odcinku tej głównej linii miasta ma zostać urządzone tzw. zielone torowisko.

W połowie stycznia br. MPK podpisało już wartą 89,9 mln zł brutto (ponad 73 mln zł netto) umowę na dostawy od wiosny do jesieni 2019 r. 10 nowych tramwajów spółki Pesa. W ogłoszonym w maju 2017 r. przetargu na zakup 10 wozów (z prawem opcji zakupu do pięciu kolejnych) Pesa złożyła jedyną ofertę. Częstochowska spółka poinformowała o jej wyborze pod koniec sierpnia 2017 r.

Nowe klimatyzowane pojazdy o parametrach zbliżonych do jeżdżących po mieście od 2012 r. siedmiu wozów typu Twist tej samej firmy będą miały nieco zmodyfikowane nadwozie oraz m.in. internet, ekrany informacyjne i biletomaty.

Miasto pod kątem ew. oszczędności przetargowych osiągniętych w pierwszym projekcie (i udostępnienia w ten sposób części środków w puli konkursu RPO), przygotowało jeszcze jeden projekt, zakładający wyremontowanie jeszcze jednego odcinka linii – w południowej części miasta, między Dąbiem i Kucelinem. Jego szacunkowy koszt to 64,3 mln zł, a wnioskowane dofinansowanie – 44,4 mln zł.

W mieście istnieje także koncepcja dalszej rozbudowy sieci tramwajowej do dzielnicy Parkitka.

W woj. śląskim, poza Częstochową, funkcjonuje jeszcze jedna sieć tramwajowa, obejmująca 12 miast konurbacji katowickiej. Obsługująca ją spółka Tramwaje Śląskie prowadzi składający się z trzech etapów projekt, szacowany na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura Środowisko). Zakłada on m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 44 tramwajów.

Miejskie projekty komunikacyjne w programach obecnej perspektywy unijnej znalazły się w grupach działań dotyczących efektywności energetycznej, odnawialnych źródeł energii i gospodarki niskoemisyjnej.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Częstochowa
remont
torowisko
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.