TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Częstochowa bliżej II etapu modernizacji. Czas na zajezdnię
PAP InfoTram.pl - Opublikowano: 05.06.2019 09:16:54
Częstochowa bliżej II etapu modernizacji. Czas na zajezdnię

Do końca czerwca br. potrwa pierwszy etap prac związanych z modernizacją linii tramwajowej w Częstochowie, wzdłuż Alei Pokoju – podał we wtorek tamtejszy samorząd. Potem rozpoczną się przebudowa zjazdów do zajezdni przy al. Niepodległości oraz prace w samej zajezdni.

Do końca czerwca br. potrwa pierwszy etap prac związanych z modernizacją linii tramwajowej w Częstochowie, wzdłuż Alei Pokoju – podał we wtorek tamtejszy samorząd. Potem rozpoczną się przebudowa zjazdów do zajezdni przy al. Niepodległości oraz prace w samej zajezdni.

Chodzi o największą od czasu wyjazdu w Częstochowie na tory pierwszego tramwaju 60 lat temu przebudowę tamtejszej infrastruktury tramwajowej. Rozplanowane do końca 2020 r. przedsięwzięcie miasto prowadzi przy wsparciu funduszy unijnych. Zasadnicze prace – wzdłuż Alei Pokoju w dzielnicach Raków, Dąbie i Kucelin – ruszyły w marcu br.

Jak poinformował we wtorek rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Częstochowie oraz Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu Maciej Hasik, prace potrwają tam do końca czerwca. "Następnie rozpocznie się kolejny etap inwestycji w postaci przebudowy zjazdów do zajezdni MPK w al. Niepodległości oraz prace na samej zajezdni" - wskazał Hasik.

Od marca br., w związku z pracami wzdłuż Alei Pokoju, na tym odcinku częstochowskiej linii tramwajowej nie jeżdżą tramwaje; na zamkniętej części trasy zastępują je autobusy. Wraz z kolejnymi etapami prac MPK i MZDiT mają informować o planowanych zmianach organizacji ruchu i kursowania komunikacji, w odrębnych komunikatach.

Wymiana torów to jedna z dwóch części projektu miasta dofinansowanego środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Umowę ws. blisko 143,8 mln zł dotacji do projektu oszacowanego na 208,1 mln zł władze województwa i miasta podpisały w październiku 2017 r. Prócz remontów ponad 13 km torów, projekt obejmuje zakup 10 tramwajów.

Wartą 114,5 mln zł brutto umowę na część infrastrukturalną projektu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Częstochowie podpisało w maju ub. roku. Wykonawca, konsorcjum NDI-Balzola, ma na jej zrealizowanie 19 miesięcy. Zamówienie to ujmuje m.in. większą część częstochowskich torowisk, istniejących przed ukończeniem nowej linii w kierunku dzielnic Błeszno, Wrzosowiak i Raków w 2012 r. Łącznie powstało wówczas ok. 4,5 km dwutorowej linii, czyli 9 km tzw. toru pojedynczego. Obecnie cały częstochowski system tramwajowy to 14,7 km, czyli ponad 29 km toru pojedynczego.

W unijnym projekcie MPK zamówiło wyremontowanie ok. 13,5 km toru pojedynczego wraz z siecią trakcyjną, budowę dwóch nowych tzw. podstacji trakcyjnych i przebudowę jednej istniejącej (wraz z częścią infrastruktury zasilającej), a także przebudowę dwóch pętli tramwajowych. Prace obejmują odcinki od pętli w dzielnicy Północ do pętli przy dworcu w Rakowie z wyłączeniem wyremontowanego odcinka w al. Niepodległości. Na śródmiejskim odcinku tej głównej linii miasta ma zostać urządzone tzw. zielone torowisko.

W styczniu 2018 r. MPK podpisało też wartą 89,9 mln zł brutto (ponad 73 mln zł netto) umowę na dostawy 10 nowych tramwajów ze spółką Pesa. W ogłoszonym w maju 2017 r. przetargu na zakup 10 wozów (z prawem opcji zakupu do pięciu kolejnych) Pesa złożyła jedyną ofertę. Jak przekazał we wtorek rzecznik MPK i MZDiT, proces produkcyjny nowych tramwajów serii Twist II dla Częstochowy trwa. Po dostawach 10 nowych tramwajów (terminy to koniec 2019 r. i początek 2020 r.), wraz z jeżdżącymi już od kilku lat składami pierwszej serii Twistów, większość taboru tramwajowego w tym mieście będą stanowiły nowoczesne pojazdy.

Hasik przypomniał ponadto, że częstochowski MZDiT nadzoruje produkcję i instalację zintegrowanego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Będzie to 50 cyfrowych tablic zmiennej treści rozwieszonych przy najważniejszych przystankach autobusowych i tramwajowych miasta. Warty ponad 3,6 mln zł system ma zacząć działać z końcem 2019 r.

"Start funkcjonowania poprzedzą testy sprzętu i instalacja słupków konstrukcyjnych. 47 wyświetlaczy stanie przy przystankach w różnych dzielnicach miasta, trzy pozostałe zostaną zamontowane przy centrach przesiadkowych po zakończeniu ich budowy" - przekazał rzecznik. Węzły mają powstać do końca sierpnia 2020 r. przy trzech częstochowskich dworcach: głównym, Stradom oraz Raków.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Częstochowa
remont
torowisko
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.