TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Bydgoszcz z nowym węzłem tramwajowym. Ruszyły odbiory
- Opublikowano: 05.11.2019 13:15:39
Bydgoszcz z nowym węzłem tramwajowym. Ruszyły odbiory

Rozpoczęły się częściowe odbiory na rozbudowanym węźle Szarych Szeregów w Bydgoszczy. Nowe torowiska, rowerowe drogi i chodniki poprawią bezpieczeństwo i wygodę pasażerów.

Rozpoczęły się częściowe  odbiory na rozbudowanym węźle Szarych Szeregów w Bydgoszczy. Nowe torowiska, rowerowe drogi i chodniki poprawią bezpieczeństwo i wygodę pasażerów.

Tramwaje wzdłuż ulic Bełzy, Szpitalnej  i Wojska Polskiego kursują już od 1953 roku. Wówczas w rejonie ul. Szarych Szeregów funkcjonowały zaledwie dwa rozjazdy. Tramwaje na górny tras po raz pierwszy wjechały 22 lipca 1953 roku. Torowiska wzdłuż ulic Bełzy, Szpitalnej i Wojska Polskiego (w kierunku pętli Kapuściska i Glinki) powstały wraz z budową linii Brda, czyli torowiska obsługującego między innymi Łęgnowo i zakłady przemysłowe ulokowane wzdłuż ul. Toruńskiej. W latach 50. XX wieku na granicy Kapuścisk i Wyżyn nie było rozległego skrzyżowania z wyspą centralną. Od ul. Toruńskiej w kierunku dawnego Zachemu biegła droga z betonowych płyt. Wzdłuż niej zbudowano dwutorowe torowisko (od skrzyżowania Toruńskiej i Spokojnej do Szpitalnej). W kierunku pętli Kapuściska prowadził już tylko jeden tor z mijankami. W miejscu dzisiejszego domu handlowego "Hermes" po obu stronach jednojezdniowej ulicy stały niewielkie zabudowania. Nie pozwoliły one wówczas na układanie dwóch torów. Po wybudowaniu linii na Kapuściska tramwaje dosłownie przejeżdżały pod oknami domów. Wjazd i wyjazd w kierunku pętli Glinki zapewniały wyłącznie dwie zwrotnice i jedna krzyżownica. Od ul. Toruńskiej po zachodniej stronie ulic Spokojnej i Bełzy torowisko biegło przez pola. Nie było wówczas w tym miejscu żadnej zabudowy mieszkaniowej.

Węzeł Szarych Szeregów nabrał kształtu zbliżonego do obecnego w latach 1974-76 . Wówczas to rozpoczęto przebudowę ul. Wojska Polskiego, która zamieniła się w dwujezdniową arterię z torowiskiem pomiędzy jezdniami. Miała ona połączyć osiedla Kapuściska, powstające Wyżyny i Wzgórze Wolności z ulicą Kujawską. Wraz z tym projektem zbudowano też linię tramwajową na odcinku od Szpitalnej do Magnuszewskiej. Dalszy odcinek w kierunku obecnego ronda Kujawskiego  w związku z planami zmiany rozstawu torowisk wykonywano już w innej technologii (szerokiego toru o prześwicie 1435 mm). Dopiero w 1984 roku ze względu na konieczność szukania tańszych rozwiązań zdecydowano się go wykonać również w szerokości 1000mmm.

Węzeł powstały w połowie lat 70. XX wieku funkcjonował w niezmienionej formie do ubiegłego roku. Wówczas rozpoczęła się jego rozbudowa. Wprowadzono między innymi nową relację, która umożliwi tramwajom poruszanie się pomiędzy rondem Kujawskim i Glinkami. Dodatkowo przed węzłem dobudowano trzecie tory na ul. Wojska Polskiego, które pozwolą składom na szybszy przejazd przez skrzyżowanie. Tramwaje jadące na wprost oraz skręcające w ul. Bełzy będą zajmowały różne tory. Cały węzeł tworzyć będzie zespół 12 zwrotnic i 10 krzyżownic.

Zakończenie wszystkich prac planowane jest w ciągu miesiąca. Już rozpoczęto odbiory częściowe. Zakładamy, że w połowie grudnia otrzymamy pozwolenie na użytkowanie umożliwiające przywrócenie ruchu tramwajowego. Docelowy układ nowych linii będzie wprowadzony po oddaniu do użytku torowiska na Kujawskiej. Stanie się on również przedmiotem konsultacji społecznych. Obecnie trwają prace nad koncepcją.

Koszt rozbudowy tramwajowego węzła to ponad  65 mln zł. Przebudowa tramwajowego węzła na Wyżynach to jeden z elementów dużego projektu zakładającego poprawę obsługi komunikacyjnej osiedli górnego tarasu Bydgoszczy (Wzgórze Wolności, Wyżyny, Kapuściska). Wcześniej zakończyły się prace przy rozbudowie pętli na Kapuściskach. W toku jest rozbudowa ul. Kujawskiej. W ramach tego pakietu zadań zakupionych zostało łącznie 21 nowoczesnych niskopodłogowych Swingów.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Bydgoszcz
remont
torowisko
tor
infrastruktura
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.