TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Budowa wolskiego odcinka metra może zostać wstrzymana
InfoTram.pl - Opublikowano: 20.04.2017 12:35:27 1 komentarz
Budowa wolskiego odcinka metra może zostać wstrzymana

Warta 1,1 miliarda zł budowa wolskiego odcinka II linii metra może zostać wstrzymana. Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał decyzję przerywającą prace, na tej kluczowej dla Warszawy inwestycji, na podstawie… wątpliwości. Dokument uchylający pozwolenie na budowę do tej pory nie dotarł do ratusza.

To bulwersujące, że Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego może zatrzymać tę największą infrastrukturalną, inwestycję samorządową, w tej części Europy na podstawie niepotwierdzonych wątpliwości. Przecież niemożliwe jest, aby w trwającym dziewięć miesięcy procesie uzyskiwania zgody na budowę wojewoda nie zweryfikował podstawowej informacji jaką jest prawo inwestora do dysponowania gruntami na których ma być prowadzona budowa – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy. Jeszcze dziś do wojewody skieruję pismo z prośbą o natychmiastowe powołanie zespołu kryzysowego koordynującego prace na budowie – dodaje.

Wątpliwa decyzja o wątpliwościach

Choć decyzja wstrzymująca prace na budowie wolskiego odcinka II linii metra została wydana 11 kwietnia 2017 r., wciąż do miejskiego ratusza nie dotarła korespondencja wysłana pocztą. – Uważam, że to niedopuszczalne by miasto dowiadywało się o zatrzymaniu budowy wartej ponad miliard złotych z profilu na portalu społecznościowym jednego z radnych PiS – mówi Krzysztof Strzałkowski, burmistrz dzielnicy Wola m.st. Warszawy.

Mimo formalnego niedostarczenia decyzji, pracownicy Urzędu m.st. Warszawy dotarli do treści pisma GINB. Można w nim m.in. przeczytać, że Inspektor "powziął wątpliwości", co do prawa dysponowania gruntem, co z kolei przełożyło się na wstrzymanie budowy. Rozterki GINB dotyczą sześciu działek.

Przypomnieć należy, że proces uzyskiwania zgody na budowę wolskiego odcinka II linii metra był wieloetapowy, bardzo wnikliwy i długotrwały. Miastu zajęło blisko dziewięć miesięcy składanie i uzupełnianie dokumentacji, zgodnie z wytycznymi wojewody mazowieckiego. Uzyskiwanie zgody na budowę nie było łatwe. Wojewoda prosił m.in. o to by prezes metra, Jerzy Lejk złożył na piśmie oświadczenie o tym, że faktycznie jest tym za kogo się podaje – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy. W swojej decyzji z 19 września 2016 r., wojewoda jednoznacznie stwierdził, że wydaje zgodę na podstawie kompletnej dokumentacji – podkreśla.

Dla potrzeb budowy stacji C06 "Księcia Janusza" niezbędnych było 107 działek ewidencyjnych o łącznej powierzchni 62 571 m2. Wątpliwości GINB dotyczą sześciu z nich o powierzchni 1916 m2 (3% terenu inwestycji). Prace, które miały zostać przeprowadzone na ich obszarze niemal się zakończyły, a dotyczyły tzw. przekładek instalacji podziemnych. Na terenach co do których GINB ma wątpliwości nie będą usytuowane ani korpus stacji, ani wyjścia z niej, czy też tunele podziemnej kolei.

Należy zadać sobie uzasadnione pytanie: Czy nadzór budowlany reprezentuje i realizuje interes społeczny, czy interesy handlarzy roszczeń i biznesmenów zajmujących się reaktywacją przedwojennych spółek? – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy. Fragment spornych działek związany jest z postępowaniem zwrotowym przeprowadzonym przez Ministerstwo Rolnictwa. Obecnie w tej sprawie toczy się postępowanie prokuratorskie.

Wątpliwości GINB skutkować mogą przestojem budowy, która jest kluczowa nie tylko dla Woli i Bemowa, ale całej Warszawy. Łączna wartość tej inwestycji to 1 147 999 590,00 zł.

Najważniejsze daty:

29.01.2016 r. – złożenie wniosku o pozwolenie na budowę

24.02.2016 r. – uzupełnienie wniosku

31.03.2016 r. – sprawdzenie pod względem formalnym i wszczęcie postępowania:

o sprawdzenie wniosku pod względem materialnoprawnym, w tym zgodność z ustawą Prawo Budowlane;

o zgodność z miejscowymi planami zagospodarowania i przepisami techniczno-budowlanymi;

o kompletność projektu i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień i pozwoleń;

o sprawdzenie, czy wszystkie osoby projektujące posiadają aktualne uprawnienie.

14.07.2016 r. – nakaz uzupełnienie braków w dokumentacji

8.09.2016 r. – uzupełnienie i ponowne sprawdzenie dokumentacji

16.09.2016 r. – decyzja wojewody mazowieckiego o pozwoleniu na budowę



Sprawdź też:
metro
Warszawa
budowa
  • rth – 20.04.2017

    Rzetelność dziennikarska wymaga, żeby podociekać o co chodzi, a nie wygłaszać komunikaty urzędników, którzy potwierdzili nieprawdę we wniosku o pozwolenie na budowę. Miasto chce budować na działkach nie należących do niego. Wszystko było do załatwienia, tylko buta i arogancja urzędników nakazała olać małą spółdzielnie, do której należy teren.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.