TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Budapeszt: Nieprawidłowości przy budowie metra i zakupie pociągów Alstomu
PAP InfoTram.pl - Opublikowano: 01.12.2017 09:14:00 3 komentarze
Budapeszt: Nieprawidłowości przy budowie metra i zakupie pociągów Alstomu

Węgrom może grozić w przyszłym roku unijna kara wysokości do 70 mld ft (220 mln euro) w związku z nieprawidłowościami podczas budowy czwartej linii metra w Budapeszcie – powiedział w czwartek szef kancelarii premiera Viktora Orbana, Janos Lazar.

Węgrom może grozić w przyszłym roku unijna kara wysokości do 70 mld ft (220 mln euro) w związku z nieprawidłowościami podczas budowy czwartej linii metra w Budapeszcie – powiedział w czwartek szef kancelarii premiera Viktora Orbana, Janos Lazar.

"Węgrom mogą grozić kary wysokości około 60-70 mld ft (190-220 mln euro) z powodu czwartej linii metra. Będziemy się musieli na to przygotować w budżecie na 2018 r." – powiedział Lazar na konferencji prasowej w Budapeszcie.

Jak podkreślił, nieprawidłowości można wiązać z rządami Węgierskiej Partii Socjalistycznej (MSZP) oraz Związku Wolnych Demokratów (SZDSZ) i są one niezaprzeczalne, ale rząd Węgier podejmuje starania, by drogą negocjacji obniżyć wspomnianą sumę.

Zaznaczył, że poproszono ministra gospodarki narodowej Mihalya Vargę, by w przyszłorocznym budżecie przewidział środki finansowe na karę, ale tak by nie dotknęło to ochrony zdrowia, szkolnictwa i sfery socjalnej.

Według jego słów korupcyjne działania rządu MSZP-SZDSZ mogły dotyczyć sumy 272 mld ft (870 mln euro), z czego 166 mld (530 mln euro) zostało skradzione. Jak dodał, z powyższej sumy 76 mld ft (242 mln euro) pochodziło ze środków unijnych.

Czwarta linia budapeszteńskiego metra – mierząca 7,3 km i licząca 10 przystanków - została otwarta w 2014 r. po 8 latach budowy. Inwestycja kosztowała 452 mld ft (prawie 1,5 mld euro) i została wsparta z funduszy unijnych sumą 180 mld ft (575 mln euro).

W styczniu Lazar złożył zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa dotyczące budowy tej linii. Miało ono związek z ustaleniami Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF).

OLAF ujawnił w grudniu, że ma podejrzenia, iż podczas budowy czwartej linii metra doszło do "poważnych nieprawidłowości", i zalecił Komisji Europejskiej odzyskanie 228 mln euro funduszy unijnych.

OLAF wydał także Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu "zalecenie" dotyczące 55 mln euro, co stanowi część różnych kredytów udzielonych przez bank na budowę czwartej linii metra. Zalecenia natury prawnej zostały wydane władzom Węgier i Wielkiej Brytanii, gdzie otwarto już dochodzenia - podał urząd.

Sekretarz stanu Nandor Csepreghy mówił w styczniu, że nieprawidłowości dotyczą np. nabycia wagonów metra francuskiej firmy Alstom. W Wielkiej Brytanii trzem przedstawicielom tej firmy postawiono zarzuty w sprawie dotyczącej korupcji w dostawie składów dla budapeszteńskiego metra.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
metro
Budapeszt
Węgry
  • NS – 01.12.2017

    To, że Alstom jest światowym potentatem w dawaniu łapówek nie jest żadną tajemnicą i niespodzianką.

  • Combino – 01.12.2017

    To ten przetarg,w którym Alstom zaliczył znacznie większe opóźnienia niż Pesa w Krakowie,a sprawę zamieciono pod dywan? ;)

  • kku – 01.12.2017

    Alstom również powinien zostać ukarany. Korupcji winne są dwie strony.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.