TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Białostocka podwyżka biletów. Do akcji wkracza wojewoda
TransInfo.pl - Opublikowano: 23.01.2020 13:30:19
Białostocka podwyżka biletów. Do akcji wkracza wojewoda; fot. UM Białystok

Ani skarga prokuratury, ani też badanie uchwały przez wojewodę nie wstrzymują na razie wejścia w życie marcowych podwyżek cen biletów w Białymstoku.

Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski zbada zgodność z prawem grudniowej uchwały Rady Miasta Białegostoku, na mocy której, od 1 marca w mieście mają wejść w życie podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej.

21 stycznia wojewoda poinformował na konferencji prasowej o wszczęciu z jego polecenia postępowania nadzorczego w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały wprowadzającej podwyżki. Zaznaczył, że decyzję podejmie do 29 stycznia.

Uchwała do urzędu wojewódzkiego wpłynęła 30 grudnia 2019 r.; postępowanie nadzorcze wszczęto w poniedziałek.

Naruszenie kompetencji

Wojewoda tłumaczył, że podstawę wszczęcia tego postępowania nadzorczego stanowi naruszenie przez Radę Miasta Białystok zapisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Rada miałaby przekroczyć swoje kompetencje, bo zgodnie z przepisami może ustalać maksymalne ceny biletów, a nie konkretne jak w grudniowej uchwale.

"Tak zresztą były kształtowane poprzednie uchwały Rady Miejskiej. Mamy też pewne wątpliwości dotyczące tak zwanych stosowanych ulg" - mówił wojewoda. Wyjaśnił, że pojawiła się wątpliwość, czy "tak szeroki" zakres ulg może uchwalać Rada Miasta, czy raczej są to zadania operatora i organizatora przewozów, a przewozy organizuje prezydent miasta.

Bohdan Paszkowski zaznaczył, że wszczęcie postępowania nadzorczego nie przesądza o tym, że będzie ono wydane.

Historia podwyżki

W grudniu Rada Miasta Białegostoku uchwałą podniosła ceny biletów za przejazdy miejskimi autobusami. Z początkiem marca 2020 r. bilet normalny w wersji papierowej ma kosztować 4 zł, a w wersji elektronicznej o złotówkę mniej. Obecnie normalny bilet jednoprzejazdowy w pierwszej strefie w Białymstoku kosztuje 2,80 zł (o 10 groszy mniej w formie elektronicznej). Po zmianach z puli biletów znikną najtańsze, ważne przez 20 minut i 40 minut od skasowania, które kosztują odpowiednio 2 zł i 2,8 zł. W ich miejsce pojawi się bilet 30-minutowy za 3,6 zł (normalny).

W połowie stycznia Prokuratura Regionalna w Białymstoku zaskarżyła do sądu administracyjnego uchwałę białostockich radnych dotyczącą nowych cen biletów komunikacji miejskiej (w trybie prawa do wnoszenia skargi przed sądami administracyjnymi po analizie aktów prawa miejscowego).

W ocenie prokuratury, Rada Miasta przekroczyła swoje kompetencje, ustalając konkretne ceny i ulgi; dlatego prokuratura chce, by sąd stwierdził nieważność tej uchwały. Uchwale zarzucono również naruszenie przepisów Konstytucji RP i ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. W ocenie prokuratury, przepisy tej ustawy dają radzie kompetencję do ustalania nie konkretnej ceny biletów, ale cen maksymalnych, zaś ich "konkretyzowanie", w tym ustalanie stawek ulgowych, to kompetencja organu wykonawczego gminy (w tym przypadku prezydenta Białegostoku).

Wojewoda Bohdan Paszkowski przyznał we wtorek, że nie spotkał się jeszcze z sytuacją, w której prokuratura wnosi swoją skargę na tak wczesnym etapie sprawy. Zaznaczył, że zna stanowisko prokuratury jedynie z informacji w mediach. "Przyznam, że jak sięgam pamięcią, jest to pierwsza sytuacja, kiedy organy prokuratury występują tak wcześnie ze skargą z uwagi na to, że jeszcze nie upłynął okres na wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego przeze mnie" - powiedział wojewoda.

Ani skarga prokuratury, ani też badanie uchwały przez wojewodę nie wstrzymują na razie wejścia w życie podwyżek cen biletów w Białymstoku od marca. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
budżet
bilet
Białystok
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.