TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Będzie rozbudowa siatki połączeń międzynarodowych. MI podało szczegóły
InfoRail.pl - Opublikowano: 07.02.2020 08:45:16
Będzie rozbudowa siatki połączeń międzynarodowych. MI podało szczegóły

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel przedstawił plany związane z rozbudową siatki połączeń międzynarodowych. To odpowiedź na interpelację posła Krzysztofa Śmiszka.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel przedstawił plany związane z rozbudową siatki połączeń międzynarodowych. To odpowiedź na interpelację posła Krzysztofa Śmiszka.

W ramach trwających aktualnie rozmów z kolejami zagranicznymi, Ministerstwo Infrastruktury i PKP Intercity planują rozbudować ofertę połączeń międzynarodowych poprzez:

- uruchomienie od rozkładu jazdy edycji 2022/2023 nowego połączenia relacji Gdynia – Praga – Gdynia przez Gdańsk, Poznań, Wrocław i Międzylesie, we współpracy z Kolejami Czeskimi,

- uruchomienie od czerwca 2021 r. dodatkowego pociągu dziennego z Wrocławia do Wiednia,

- uruchomienie od 2021 r. dodatkowego pociągu dziennego relacji Olsztyn – Żylina przez Warszawę, Częstochowę i Katowice,

- uruchomienie od grudnia 2020 r. nowego, dziennego połączenia relacji Kraków – Berlin przez Katowice, Wrocław i Zieloną Górę,

-  wydłużenie relacji pociągu Kraków – Praga do stacji Przemyśl Główny.

Jak podał Bittel w przypadku planowania nowych połączeń międzynarodowych istotnym czynnikiem, który należy brać pod uwagę, jest zapewnienie połączenia po obu stronach granicy i uzgodnienie ze wszystkimi stronami warunków realizacji usługi, zwłaszcza w zakresie zabezpieczenia taboru kolejowego i źródeł finansowania.

Zapewnienie środków finansowych przez współpracujące strony jest bardzo istotne, ponieważ każde państwo odpowiada za kursowanie i finansowanie danego pociągu międzynarodowego na terytorium swojego kraju. Natomiast, modele finansowe są różne w poszczególnych państwach sąsiadujących z Polską, co niejednokrotnie utrudnia możliwości rozbudowy oferty przewozowej. Przykładowo, w Niemczech pociągi międzynarodowe uruchamiane są tylko na zasadach komercyjnych. W przypadku Polski, międzynarodowa oferta przewozowa finansowana jest przede wszystkim w ramach umów o świadczenie usług publicznych zawieranych przez ministra właściwego ds. transportu z przewoźnikiem. Należy jednak podkreślić, że dofinansowywanie przez Ministra oferty międzynarodowej nie jest obligatoryjne, dlatego też jej zakres jest uzależniony od wielkości środków zagwarantowanych w rocznym budżecie państwa na dofinansowanie krajowych pasażerach przewozów kolejowych.

W projekcie budżetu państwa na 2020 r., zaplanowana została kwota 21 mln zł na pociągi międzynarodowe uruchamiane na zamówienie Ministra Infrastruktury. Przykładowo, w roku 2019 r. Spółka PKP Intercity otrzymała z budżetu państwa dofinansowanie w wysokości 16,5 mln zł na realizację połączeń międzynarodowych. Rekompensata wypłacana przewoźnikowi stanowi różnicę pomiędzy rzeczywistymi kosztami wykonywania przewozów objętych umową i faktycznie uzyskanymi przychodami z wykonywania tych przewozów i jest powiększona o tzw. rozsądny zysk, zgodnie z wymogami unijnymi określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady.

Wiceminister Andrzej Bittel przypomniał, że w ramach aktualnie obowiązującego rozkładu jazdy pociągów, ważnego od 15 grudnia 2019 r. do 12 grudnia 2020 r., Minister Infrastruktury objął dofinasowaniem 24 pary pociągów międzynarodowych, z czego 21 par uruchamianych jest codziennie a dodatkowe 3 pary w sezonie letnim. Na tej podstawie, Minister Infrastruktury zapewnia podstawową ofertę połączeń międzynarodowych w kierunku:

wschodnim:

a) relacja Przemyśl Gł. – Lwów/Odessa – Przemyśl Gł.: 3 pociągi (pociąg nr 89/90, pociąg nr 35/36, pociąg nr 51/51 "Lwów Express"),

b) relacja Warszawa Zach. – Kijów – Warszawa Zach. przez Lublin i Dorohusk: pociąg nr 68/67 "Kiev Express",

c) relacja Kraków Gł. – Grodno – Kraków Gł. przez Warszawę i Białystok: pociąg nr 304/303 "Hańcza",

d) relacja Praga/Budapeszt/Warszawa – Brześć/Moskwa: 3 pociągi (pociąg nr 130/131"Batory/Bathory" rel. Budapeszt – Brześć – Budapeszt przez Katowice, Warszawę i Terespol, pociąg prowadzi grupę wagonów do Pragi i Moskwy, pociąg nr 126/125 "Mickiewicz" rel. Warszawa Zach. – Brześć – Warszawa Wsch., pociąg nr 128/127 "Skaryna" rel. Warszawa Zach. – Brześć – Warszawa Zach., skomunikowany w Brześciu z pociągiem do Moskwy);

południowym:

a) relacja Warszawa Wsch. – Wiedeń – Warszawa Wsch.: 2 pociągi (pociąg nr 407/406 "Chopin", który prowadzi grupę wagonów do Pragi i Budapesztu, pociąg nr 103/102 "Polonia"),

b) relacja Brześć/Terespol – Budapeszt/Praga: pociąg nr 130/131 "Batory/Bathory" przez Warszawę, Katowice i Ostrawę,

c) relacja Katowice – Wiedeń – Katowice: pociąg nr 101/100 "Moravia",

d) relacja Gdynia Gł. – Wiedeń – Gdynia Gł.: pociąg nr 107/106 "Sobieski" przez Warszawę i Katowice,

e) relacja Berlin – Wiedeń – Berlin: pociąg nr 456/457 "Nightjet" przez Rzepin, Zieloną Górę, Wrocław i Opole, prowadzi dodatkowe wagony do Budapesztu (przez Bratysławę) i Przemyśla (przez Katowice, Kraków, Rzeszów: TLK "Pogórze"),

f) relacja Warszawa Wsch. – Ostrawa/Praga – Warszawa Wsch.: 3 pociągi "Silesia" przez Katowice,

g) relacja Przemyśl Gł. – Graz – Przemyśl Gł.: pociąg nr 105/104 "Porta Moravica" przez Rzeszów, Kraków, Katowice, Ostrawę i Wiedeń,

h) relacja Przemyśl Gł. – Ostrawa – Przemyśl Gł.: pociąg nr 300/301 "Galicja" przez Rzeszów, Kraków i Katowice,

i) relacja Kraków Gł. – Praga – Kraków Gł.: pociąg nr 114/114 "Cracovia",

j) relacja Gdynia Gł. – Żylina – Gdynia Gł.: pociąg nr 420/421 "Rozewie" przez Poznań, Wrocław i Katowice,

k) relacja Świnoujście/Kołobrzeg/Hel – Bohumin: 3 pociągi w sezonie letnim ("Pirat", "Wolin" i "Wydmy");

zachodnim:

a) relacja Gdynia Gł. – Berlin – Gdynia Gł.: pociąg nr 58/59 "Gedania" przez Bydgoszcz, Poznań i Rzepin,

b) relacja Berlin – Wiedeń – Berlin: pociąg nr 456/457 "Nightjet" przez Rzepin, Zieloną Górę, Wrocław i Opole, prowadzi dodatkowe wagony do Budapesztu (przez Bratysławę) i Przemyśla (przez Katowice, Kraków, Rzeszów: TLK "Pogórze").

W porównaniu do rocznego rozkładu jazdy na 2019 r., aktualnie obowiązująca oferta międzynarodowa na 2020 r. została rozbudowana w następującym zakresie:

- wydłużenie relacji pociągu międzynarodowego "Batory/Bathory" z relacji Budapeszt – Warszawa do relacji Budapeszt/Praga – Brześć z wagonami do Moskwy. Pociąg jest uruchamiany we współpracy z Kolejami Białoruskimi, Czeskimi, Węgierskimi i Rosyjskimi.

- uruchomienie pociągu "Porta Moravica" w wydłużonej relacji z Przemyśla do Graz Hbf w Austrii. Na stacji Przemyśl Gł. pociąg jest skomunikowany z pociągiem nr 35 do Odessy przez Lwów i Tarnopol.

W związku z tym, zapewnione zostało połączenie Ukraina-Polska-Czechy-Austria. Biorąc pod uwagę codzienne kursowanie pociągów: IC Nightjet/TLK Pogórze w relacji Berlin – Przemyśl, "Galicja" i "Porta Moravica", mieszkańcy Ukrainy i Województwa Podkarpackiego mają możliwość odbycia podróży międzynarodowych do Berlina i na południe do Czech, Słowacji i Austrii oraz na Węgry.

- uruchomienie pociągu "Galicja" relacji Przemyśl Gł. – Ostrawa (Svinov) – Przemyśl Gł.

- uruchomienie we współpracy z Kolejami Słowackimi nowego pociągu "Rozewie" na Słowację w relacji Gdynia Gł. – Żylina – Gdynia Gł. przez Poznań, Wrocław, Katowice i Zwardoń.

- uruchomienie nowego pociągu "Mickiewicz" w relacji Warszawa Zach. – Brześć – Warszawa Zach.

 



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP Intercity
Ministerstwo Infrastruktury
umowa
Andrzej Bittel
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.