TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Autobusowe marzenia premiera Morawieckiego [FILM]
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 14.03.2019 19:00:54 1 komentarz
Premier i pasżerowie w Płońsku; fot. KPRM

Mateusz Morawiecki na dworcu autobusowym w Płońsku mówił o swojej transportowej wizji. Wszystko ma być powiązane logiczną siecią z PKP. -"Marzy mi się nawet jeden wspólny bilet" - dodał premier.

Mateusz Morawiecki na dworcu autobusowym w Płońsku mówił o swojej transportowej wizji. Wszystko ma być powiązane logiczną siecią z PKP. -"Marzy mi się nawet jeden wspólny bilet" - dodał premier.

Na początek jednak uczymy się nowych skrótów. To właśnie Fundusz Rozwoju Połączeń Autobusowych (FRPA) razem z Funduszem Dróg Samorządowych (FDS) mają przywrócić autobusowy transport lokalny w Polsce.

W najbliższych dniach rozpocznie się podział środków z Funduszu Dróg Samorządowych - poinformował w środę - 14 marca - premier Mateusz Morawiecki, a minister infrastruktury Andrzej Adamczyk dodał, że w drugiej połowie maja powinna wejść w życie ustawa o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Ustawa ta ma umożliwić przywracanie zamkniętych wcześniej połączeń autobusowych.

Dwa filary

Fundusz Rozwoju Połączeń Autobusowych razem z Funduszem Dróg Samorządowych to mają być, jak mówił Adamczyk, "dwa filary" przywracania transportu lokalnego.

Na wspólnej środowej konferencji prasowej w Płońsku premier Mateusz Morawiecki i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk mówili o szczegółach planu przywracania zlikwidowanych połączeń autobusowych, który jest elementem nowej "piątki PiS".

Odtwarzając połączenia autobusowe, postanowiliśmy się zmierzyć z problemem cywilizacyjnym - mówił Morawiecki. Dodał, że poprzez dopłaty z budżetu centralnego, we współpracy z samorządami gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi rząd planuje odtworzenie połączeń, które zostały zlikwidowane.

Przypomniał, że w latach 90. autobusy PKS może były "powolne i siermiężne", ale kursowały.

-"Nie możemy sobie pozwolić, aby osoby starsze, z niepełnosprawnościami, dzieci, mogły korzystać tylko z połączeń samochodowych, bo nie każdy ma samochód, albo starać się zdążyć na bus, dowożący dzieci do szkół" - oświadczył Morawiecki.

Podał przykład mieszkańca podwarszawskiego Błonia, który - jak zauważył - musi wstać o 5 rano, by dojechać busem do pracy w Warszawie na godzinę 8. O tym mówił premier podczas konferencji w Płońsku - zobaczcie to na filmie:

Transportowe marzenia

Szef rządu dodał, że lokalne połączenia mają być przywracane "pod nadzorem strategicznej myśli" marszałka i wojewody. Mówił też, że docelowo "wszystko ma być powiązane logiczną siecią z PKP". "Marzy mi się nawet jeden wspólny bilet" - dodał.

Zapowiedział jednocześnie, że "teraz, w tych dniach wojewodowie rozpoczynają podział środków". "Zgodnie z naszą obietnicą cały fundusz dróg samorządowych gminnych, powiatowych będzie rozdysponowany zgodnie z tym, co zapowiadaliśmy" - powiedział.

Zaznaczył, że dzięki Funduszowi Dróg Samorządowych będzie można zmodernizować wiele dróg gminnych i powiatowych. W tym roku fundusz obejmuje 6 mld zł.

Pierwsze Mazowsze

14 marca Wojewoda Mazowiecki ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie inwestycji drogowych z Funduszu Dróg Samorządowych. Wnioski można składać do 12 kwietnia br. w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie.

Wicewojewoda mazowiecki Artur Standowicz zapowiedział, że w tym roku na budowę, przebudowę czy remonty dróg gminnych i powiatowych przeznaczonych zostanie blisko 500 mln zł. Podkreślił, że Fundusz Dróg Samorządowych to, obok projektu przywracania połączeń autobusowych, jest "ważnym elementem rządowego programu wspierania samorządów w wychodzeniu z wykluczenia komunikacyjnego". "Dziś dobre drogi, to niezbędna rzecz nie tylko dla naszej wygody podróżowania, bezpieczeństwa, ale także dla właściwego rozwoju regionów" - zaznaczył w komunikacie.

MI o FRPA

Z kolei minister infrastruktury Andrzej Adamczyk mówił o szczegółach projektu ustawy o Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych. "Stoimy przed koniecznością przygotowania, przyjęcia i wdrożenia ustawy, która pozwoli likwidować białe plamy w transporcie autobusowym" - mówił.

Adamczyk podkreślał, że w kwestii dofinansowania przewozów autobusowych rząd liczy na współpracę z samorządami, także powiatowymi i gminnymi. "Bez zaangażowania samorządów ten projekt się nie powiedzie" - zaznaczył.

"Przeznaczymy kwotę 800 mln zł na dofinansowanie deficytu w przewozach autobusowych, a do każdego wozokilometra dopłacimy do 1 złotego" - mówił. "Liczymy na to, że samorządy sfinansują do 30 procent tego deficytu" - dodał.

Według Adamczyka "ta ustawa pozwoli nam docelowo zlikwidować wykluczenie komunikacyjne".

"Po wejściu w życie ustawy, a mamy nadzieję, że stanie się to nie dalej jak w drugiej połowie maja, będą mogli (samorządowcy - PAP) już podpisywać umowy z przedsiębiorcami na reaktywację, dofinansowanie deficytowych linii autobusowych nie tylko tych, które zostaną uruchomione, ale także tych deficytowych, które już dzisiaj samorządy dofinansowują" - powiedział minister infrastruktury.

Dopłaty od połowy roku i co roku

-"Mamy nadzieję, że już w połowie roku system zacznie funkcjonować, że już w drugiej połowie roku Polacy będą mogli liczyć na to, że będą reaktywowane linie autobusowe, będą dofinansowane te, które do tej pory były deficytowe" - dodał.

Pytany, jak długo rząd będzie dofinansowywać połączenia autobusowe, Adamczyk zapewnił, że "stale, co roku". "800 mln zł - wiemy, że to jest kwota, która będzie uruchomiona w roku bieżącym, będzie uruchomiona w roku przyszłym" - powiedział. Zaznaczył, że samorządowcy, będą mogli podpisywać umowy z przedsiębiorcami bez przetargu. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ustawa
PKS
MI
FRPA
  • tantus – 17.03.2019

    "Nie możemy sobie pozwolić, aby osoby starsze, z niepełnosprawnościami, dzieci, mogły korzystać tylko z połączeń samochodowych, bo nie każdy ma samochód, albo starać się zdążyć na bus, dowożący dzieci do szkół."Ciekawe, jakoś przez ostatnie 4 lata wam to nie przeszkadzało...

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.