TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

50 elektrobusów dla MPK Kraków. Co w nowym SIWZ?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 27.01.2020 16:00:37
50 elektrobusów dla MPK Kraków. Co w nowym SIWZ?

Już niedługo poznanym oferty w drugim przetargu MPK w Krakowie na dostawę 50 przegubowych elektrobusów. Co się zmieniło? W pewnym zakresie dokonano korekty oceny technicznej.

Już niedługo poznanym oferty w drugim przetargu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie na dostawę 50 przegubowych elektrobusów. Co się zmieniło? W pewnym zakresie dokonano korekty oceny technicznej.

Warunki formalne ogłoszonego w miesiąc temu postępowania omówiliśmy tutaj. Szacunkowa całkowita wartość tego MEGA-zamówienia MPK Kraków to dalej 129 000 000 00 PLN netto, co w przeliczeniu daje jednostkową cenę przegubowego elektrobusu na poziomie 2,58 mln PLN netto. Poprzedni przetarg pokazał, że na taką cenę nie można liczyć. Termin realizacji całego zamówienia to dalej maksymalnie 12 miesięcy od podpisania umowy. Każdy elektrobus musi być objęty min. trzyletnią gwarancją całopojazdową i co najmniej na taki sam okres mu udzielić rękojmi na trwałość baterii trakcyjnych.

Wybór najlepszej oferty
Mamy dwa kryteria oceny ofert. Wzrosło znaczenie ceny. Ona ma bowiem 65% wagi. 35% to ocena techniczna. W niej również doszło do kilku zmian. Premiowane są:

  • gwarancja całopojazdowa dłuższa niż 60 miesięcy - 3 pkt
  • gwarancja na baterie trakcyjne dłuższa niż 108 miesięcy - 5 pkt
  • elektrobus do przewozu min. 141 pasażerów - 5 pkt
  • min. 16 foteli dostępnych z niskiej podłogi - 4 pkt
  • aktywny tempomat oraz system kontroli prawej strony pojazdu - 4 pkt
  • maksymalnie 9 kg czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji - 3 pkt
  • dwa silniki trakcyjne zintegrowane z osią napędową - 5 pkt
  • elektrobus o wysokości do 3,3 m - 2 pkt
  • zużycie energii w warunkach testu SORT2 do 1,2 kWh/km - 4 pkt

Jakie elektrobusy?
Na celowniku MPK są fabrycznie nowe i w pełni niskopodłogowe elektrobusy przegubowe. Mają to być konstrukcje z nadwoziami o długości całkowitej 17,5 - 18,75 m i szerokie na 2,5 - 2,55 m. Każdy musi umożliwiać podróż min. 120 pasażerom, w tym 38 - 45 na miejscach siedzących. Co najmniej osiem foteli ma być dostępnych z niskiej podłogi. Dostęp na pokład ma być zapewniony przez cztery wejścia układzie 2-2-2-2.

Słów kilka o napędzie: kolejne krakowskie elektryki będą ładowane przez pantograf dachowy firmy Schunk oraz alternatywnie złącze plug-in. Baterie powinny umożliwić pokonanie przynajmniej 130 km w warunkach eksploatacyjnych testu SORT2, bez konieczności doładowywania. Sposób ich zabudowy leży w gestii oferenta. W okresie gwarancji ich pojemność nie może spać poniżej 80% początkowej i umożliwić przejazd min. 110 km na jednym ładowaniu.

Silnik elektryczny ma umożliwiać przy obciążeniu wynoszącym 3/4 maksymalnego przyspieszenie do 60 km/h w czasie 30 s. MPK nie udziela żadnych sugestii w zakresie preferowanego sposobu zabudowy jednostki napędowej. Zużycie energii w warunkach testu SORT2 nie może przekroczyć 1,6 kWh/km.

Wymuszona wentylacja przestrzeni pasażerskiej będzie się odbywała poprzez przesuwne okna (mają być one zamontowane przynajmniej na 70% wyklejanych szyb bocznych), luki dachowe oraz wentylatory nawiewowe. Nie zabraknie oczywiście klimatyzacji, która będzie się składać z trzech niezależnych urządzeń chłodzących. Dwa dla przestrzeni pasażerskiej, trzecie natomiast będzie przeznaczone dla kabiny kierowcy. Minimalna moc chłodnicza agregatów dla przedziału pasażerskiego to 35 kW. Do tego dojdą takie udogodnienia dla pasażerów jak biletomat oraz gniazda z portami USB.

Nie zabraknie oczywiście bogatego wyposażenia dodatkowego. System informacji pasażerskiej będzie oparty na zewnętrznych wyświetlaczach diodowych o wysokiej rozdzielczości (przód min. 192x24 pkt, bok min. 128x24 pkt, tył min. 48x24 pkt), dwóch wewnętrznych tablic LCD (boczna o przekątnej 38" i umieszczona pod sufitem 22") oraz modułu zapowiedzi głosowej przystanków. Ponadto oczywiście na pokładzie autobusów znajdzie się automat do sprzedaży biletów, kasowniki typu R&G KRG8 oraz monitoring składający się z przynajmniej pięciu kamer.

Podsumowując...
Premiowanie długich okresów gwarancji to czynnik wpływający na wzrost ceny elektrobusów. MPK nie sugeruje także konkretnego typu baterii, który najchętniej by widziało. To oraz jeszcze kilka innych szczegółów powoduje, że jedno wydaje się pewne. Za 2,58 mln PLN netto nie da się sprzedać przegubowego elektrobusu w standardzie, którego oczekują w Krakowie.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
MPK Kraków
elektrobus
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.