TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

35 mln pasażerów w rok
InfoTram - Opublikowano: 07.03.2016 15:35:32
Rok II linii metra (źródło: UM)

Rok temu, 8 marca 2015 roku udało się otworzyć centralny odcinek II linii metra. W ciągu 12 miesięcy podróż nim wybrało 35 mln pasażerów. Średnio w dni powszednie przewozi on ponad 110 tys. pasażerów czyli tyle, ile wg. wstępnych prognoz miało nim jeździć dopiero po trzech latach od otwarcia. Stołeczny Ratusz jest zadowolony.

Przypomnijmy, że odcinek od stacji Rondo Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński to zaledwie 6,1 km. Pociąg pokonuje go w 11 minut, zatrzymując się na siedmiu stacjach.

Urząd Miasta informuje, też, że łącznikiem pomiędzy pierwszą a drugą linią metra na stacji Świętokrzyska przechodzi ok. 40 tys. osób dziennie.

Świętowanie

Jutro (8 marca) na stacjach: Rondo Daszyńskiego, Świętokrzyska, Dworzec Wileński w godzinach 8:00-10:00 spotkać będzie można hostessy ze słodkim upominkiem oraz gadżetami metra. Później, w godz. 10:00-13:00 akcja przeniesie się również na pozostałe stacje II linii.

Na ekranach galerii multimedialnej (stacja Świętokrzyska) od 8 marca do końca miesiąca będzie emitowana prezentacja zawierająca ciekawostki podsumowujące pierwszy rok eksploatacji odcinka centralnego. Pasażerowie dowiedzą się np., że w ciągu tylko jednego roku pociągi na centralnym odcinku pokonały dystans o równowartości 28 okrążeń Ziemi, a najdłuższe schody ruchome w Polsce mają ponad 40 metrów i mieszczą się na stacji Centrum Nauki Kopernik.

Za realizację centralnego odcinka II linii metra Spółka Metro Warszawskie otrzymała tytuł laureata konkursu ?Diamenty Polskiej Infrastruktury? w kategorii Inwestycja Roku. Nagroda została przyznana podczas VII edycji konferencji ?Infrastruktura Polska?, która odbyła się 23 lutego 2016 roku w Warszawie.

Metro będzie dłuższe

Na szczęście II linia metra będzie dłuższa. Jeszcze w tym półroczu ma się rozpocząć jej rozbudowa o kolejne stacje: trzy w stronę Targówka i trzy w stronę Bemowa. W kierunku zachodnim (z Ronda Daszyńskiego) wybudowane zostanie ok. 3,4 km podziemnej kolei. Planowane stacje to: ?Wolska? umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; ?Moczydło? planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz ?Księcia Janusza? pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyła turecka firma Gülermak A?ir Sanayi ?nşaat ve Taahhüt A.Ş. (1.147.999.590,00 zł brutto).

W kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to: ?Szwedzka? pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej; ?Targówek? w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego oraz ?Trocka? w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką. Również tutaj za ostatnią stacją znajdą się tory odstawcze i komora do zawracania. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyła firma Astaldi S.p.A. z Włoch (1.066.741.483,79 zł brutto). Wykonawcy będą mieli na realizację inwestycji 38 miesięcy od daty podpisania umów.

Ratusz przypomina, że Metro Warszawskie rozstrzygnęło konkurs na koncepcję architektoniczną dwóch kolejnych odcinków II linii metra ? trzech stacji na północ (roboczo nazywanych ?Zacisze?, ?Kondratowicza? i ?Bródno?) oraz dwóch na zachód (roboczo nazywanych ?Wola Park? i ?Powstańców Śląskich?) czyli 3+2. Prace konkursowe złożyło sześć firm, z których sąd konkursowy wybrał po jednej dla każdego z odcinków: konsorcjum Biura Projektów ?Metroprojekt? z AMC Andrzej M. Chołdzyński dla części wolsko-bemowskiej i ILF Consulting Engineers Polska dla odcinka na Targówku. Cała II linia metra ma docelowo liczyć 21 stacji i 23 km długości.

Ciekawostki

- Uruchomiona dla pasażerów 8 marca 2015. Łączy dwa brzegi Wisły tunelami o długości 920 m (tunel północny) oraz 935 m (tunel południowy). Całkowita długość odcinka centralnego II linii metra to ok. 6,3 kilometra.

- Od momentu otwarcia do 31 stycznia 2016 roku pociągi Inspiro przejechały wraz z pasażerami - 1.126.387,3 km - czyli okrążyliśmy 28 razy kulę ziemską.

- 40,4 metra długości mają najdłuższe schody ruchome w Polsce i znajdują się na stacji Centrum Nauki Kopernik.

- 900 tomów liczyła dokumentacja potrzebna do wybudowania 7 stacji II linii metra.

- 1,5 mln m sześc. ? tyle ziemi wybrano, aby mogły powstać stacje centralnego odcinka II linii metra.

- W plebiscycie na ulubioną stację pasażerów II linii wygrała stacja Nowy Świat ? Uniwersytet.

- Stacja Stadion Narodowy będzie stacją przesiadkową dla kolejnych odcinków metra.



Sprawdź też:
metro
Warszawa

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.